Moet een ouder toestemming geven om zijn kind met een tante te laten reizen?

Het gaat om een kind van 13 die bij zijn vader woont met dezelfde achternaam.
De moeder van het kind is overleden.
De zus van de vader gaat met het kind op reis (vliegtuig) zonder de vader dus en beweerd dat de vader allerlei papieren voor de reis in orde moet maken om zonder problemen langs de marechausee te komen.
M.i. geldt dit echter enkel waneer kinderen van gescheiden ouders met een andere achternaam meereizen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Het is precies hetzelfde omdat je gewoon moet kunnen aantonen dat je DIT kind de grens over mág nemen. Neem geen risico en zorg voor de papieren (zie bron).

"Het probleem van al die extra documenten speelt vooral bij kinderen die een andere achternaam hebben dan de vader of de moeder met wie ze reizen. Dus:
kinderen van gescheiden ouders;
kinderen van moeders die hun meisjesnaam hebben behouden;
kinderen van andere ouders (dus als je een vriendje of vriendinnetje meeneemt). "

Het kan dus nog meevallen als de tante dezelfde achternaam heeft en niet getrouwd is met iemand anders en diens naam heeft aangenomen.

http://www.ouders.nl/mdiv2012-paspoort.htm

Toegevoegd na 4 uur:
Nieuws: http://www.haarlem105.nl/nieuws/20130718-vrouw-wil-kind-zonder-toestemming-vader-meenemen-naar-buitenland/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is dat. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebleken is inmiddels dat een korte schriftelijke verklaring waarin de vader toestemming geeft zijn zoon met de tante te laten meereizen volstond. Dit zou te maken hebbenmet het feit dat het kind niet met een ouder meereist met een ander achternaam.