Wat kan ik nog doen tegen de stakoverlast van mijn buren?

Mijn buren hebben een aantal honden en nog meer katten.
Nu is het zo,dat deze nooit uitgelaten worden en dus alles in huis doen.
Vandaag was het sinds een lange tijd weer eens mooi weer en ja hoor gelijk was weer die vreselijke geur waardoor we verleden zomer niet buiten konden zitten.
De gemeente kan hier niets tegen doen en de woningbouw kan ook geen stappen ondernemen.
Is er misschien iets in de wet oid. of jurispudentie die hier iets over zegt.

Toegevoegd na 19 minuten:
De stankoverlast is reeds gemeld bij de gemeente maar omdat het geen bedrijf is kan de gemeente niets ondernemen.
Als aanvulling : er is afgelopen zomer een rechtspraak geweest tussen de verhuurder en ons ivm de stankoverlast en het aanhoudend honden geblaf en nog meer ergenissen, het zijn gewoon "tokkies".
De rechter heeft al onze bezwaren afgewezen.
Maar het is toch gewoon dat wij als het lekker weer is gewoon in onze tuin kunnen zijn, en niet met de achterdeur dicht zodat de stank ook niet in het huis komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Het beste antwoord

Als uw buren voor stankoverlast zorgen, kunt u eerst samen naar een oplossing zoeken. Komt u er vervolgens niet uit, dan kunt u uw klacht over stankoverlast melden bij uw gemeente. Als een bedrijf (zoals een veehouderij) in uw woonomgeving voor stankoverlast zorgt, kunt u dit melden bij uw gemeente of provincie.

Stankoverlast buren melden

Als u een probleem heeft met uw buren, kunt u het beste eerst samen naar een oplossing zoeken. Komt u er onderling niet uit, dan kunt u uw klacht over stankoverlast melden bij uw gemeente. Op de gemeentelijke website staat hoe u dit kunt doen.

In de algemene plaatselijke verordening (APV) staat wat uw gemeente kan doen als iemand voor stankoverlast zorgt. Meestal wordt een buurtbewoner door de gemeente aangesproken op de overlast die hij veroorzaakt voor de omgeving.

Toegevoegd na 19 minuten:
De gemeente moet ook voor zijn burgers zorgen, dus aan blijven kloppen, totdat ze iets doen, is er geen buurtbemiddeling bij jullie, misschien helpt dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat je kunt doen is verhuizen. Je bent bij de rechter niet gehoord dus de buren kunnen niet aangesproken worden op de stank. Klachten indienen heeft geen zin want de buren staan in hun recht. Buurtbemiddeling hoeven de buren niet te accepteren. Daarnaast hebben hun de rechtzaak gewonnen dus als je hun " lastig " valt kunnen ze het spelletje nog omdraaien en een klacht tegen jullie indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het eens bij de dierenombudsman.

De Ombudsman wordt gevormd door inwoners van onze stad. Zij kennen vaak de problemen die spelen en kunnen in een mens-tot-mens situatie optreden en steun bieden aan alle partijen. Veelal werken eigen gevonden oplossingen beter dan opgelegde beslissingen. De gemeente heeft als bestuursorgaan alleen wet- en regelgeving tot haar beschikking om op te treden bij conflicten.

Wanneer u overlast van (huis)dieren in uw woonomgeving ervaart kunt u uw probleem voorleggen aan de Ombudsman klik hier. Eén of meer leden van de Ombudsman kunnen u bijstaan in het vinden van een oplossing waarbij het welzijn van het dier centraal staat.

De werkwijze van de Ombudsman is gericht op het:
•herstellen en bevorderen van onderlinge communicatie
•bevorderen van wederzijds respect en gezamenlijke belangen
•toewerken naar oplossingen die voor alle partijen aanvaardbaar zijn
•in alle vertrouwelijkheid werken met de partijen, ook in afspraken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de instanties niet thuis geven, zou je het via 144 kunnen melden. Het feit dat het zo stinkt, en de honden niet uitgelaten worden, duidt op verwaarlozing, en daar zou ik (ook in het belang van de dieren zelf) zeker melding van maken!