Klopt het dat sinds kort het Am rijbewijs niet meer bij B inzit?

Dit heb ik iemand horen zeggen maar ik weet niet zeker of het waar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Wat je hebt gehoord heeft te maken met de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Als gevolg van de derde rijbewijsrichtlijn zijn enkele nieuwe rijbewijscategorieën ingevoerd. Daarnaast zijn de minimum leeftijd bij een aantal categorieën verhoogd en zijn sommige bevoegdheden gewijzigd die aan een categorie worden ontleend. Bij dit laatste geldt overigens dat als u voor 19 januari 2013 al in het bezit bent van een bepaalde rijbewijscategorie, u de oude bevoegdheden houdt.

Dus: Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heb je geen apart rijbewijs bromfiets nodig. Je hoeft dan geen examens te doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is dit altijd zo, of alleen als je je rijbewijs vóór die 19 januari gehaald hebt?

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, dit klopt niet, bij rijbewijs B staat AM er nog steeds op.
http://www.2todrive.nl/page/gastenboek/?page=8