Mag je nieuwsbrieven versturen zodra iemand zich al heeft ingeschreven op je website conform de wetgeving emails 2013 of is vragen vooraf verplicht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het liever apart kiezen. Als ik me bij een site inschrijf doe ik dan om gebruik te kunnen maken van alles wat de site biedt. Eventueel kun je tijdens het inschrijven mensen de optie geven om zich ook gelijk voor de nieuwsbrief aan te melden. Zorg wel dat het altijd makkelijk en duidelijk is waar je je weer af moet melden. Des noods in een link onder elke mail die je verstuurd,

Antwoorden (2)

Wat versta jij onder 'inschrijven' is de vraag: wanneer je aangeeft dat het voor een nieuwsbrief is, is dit legitiem. Anders niet.

ACM is autoriteit, lees hun artikel om zekerheid te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel je het niet suggereert, voor de zekerheid nog wel de toevoeging dat het wel toegestaan is om 'klanten' nieuwsbrieven te sturen (mits je de mogelijkheid geeft uit te schrijven).
De definitie van een klant is in dit geval dat iemand een product of dienst bij je afgenomen heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze moeten zich altijd inschrijven om deel te nemen aan de website. Anders is er geen toegang, dus in mijn ogen maken ze gebruik van mijn diensten, ook al zijn deze gratis. Ik ben op de hoogte van alles wat hier geschreven is op antwoord van mijn vraag. Alleen vraag me dus af, zijn ze nu wel of geen klant? Ik verkoop ze niks. Je kan de site vergelijken met een datingsite.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe heb je dit recht dan niet. Zie de exacte wetgeving en uitleg op http://www.spamvrij.nl/docs/wetgeving-tw-uitleg.php. Hier zijn ze net wat duidelijker.
Inderdaad kan je aangeven dat het een 'dienst' betreft, maar zoals je ziet zijn ze vrij zorgvuldig met het aangeven dat je direct al aan moet geven dat de gegevens gebruikt gaan worden. In de praktijk weet ik echter vrij zeker dat je nooit problemen zult krijgen. Zelfs wanneer het een juridisch geschil wordt.
Hoewel de wetgeving vrij zorgvuldig opgesteld is, zal jullie communicatie richting 'leden' van de site echter moeilijk tegengehouden worden als ongewenst. Wel zou ik duidelijk zijn met een afmeldlink in je mail (bijv. onderaan). Maar dit is hoe dan ook verplicht.
Nee, je moet het eerst vragen. Ongevraagd iets toezenden is spammen. Zie ook http://www.totenmet.net/tips/wetten-en-regels-voor-het-versturen-van-een-nieuwsbrief.php
Amadea