wat is de minimale en maximale straf voor valse getuigenis en laster?

Voorbeeld, ik word beschuldigd voor een auto bekrassen, een getuige ( niet de aangever zelf) heeft mijn naam genoemd, en mijn onschuld word bewezen, dus de getuige geeft gelogen wat is de minimale en maximale straf voor dat?, en als ik daarna de aangever aanklaag voor laster, welke minimale en maximale straf kan hij krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

Het afleggen van een valse verklaring is als misdrijf
strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht. Er staat een gevangenisstraf op van maximaal zes jaar. Dit misdrijf wordt meineed genoemd. Als op de zitting het vermoeden ontstaat dat u niet de waarheid spreekt, kan de rechter een onderzoek naar meineed bevelen. De officier van justitie en de verdachte kunnen dat onderzoek ook aan de rechter vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel, de verklaring moet dan in dit geval wel onder ede zijn verklaard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland kennen we geen minimale straffen in het strafrecht.

Een aangever kan je niet aanklagen voor het doen van aangifte. Als blijkt dat het een valse aangifte geweest is, en dat de vernieling nooit heeft plaats gevonden, dan kan de Officier van Justitie wel besluiten tot vervolging van deze persoon.

Een getuige hoeft bij de politie niet de waarheid te vertellen. Pas al hij onder ede staat, bij de rechter, dan wel.

Op het plegen van meineed staat een gevangenisstraf van maximaal zes jaar of een geldboete in de vierde categorie. Indien de valse verklaring is afgelegd in een strafzaak ten nadele van de verdachte, bedraagt de maximale gevangenisstraf negen jaar en is de maximale geldboete een boete in de vijfde categorie.
AlphaLimaSierra