Welke straf krijg je voor winkeldiefstal?

Welke straf krijg je voor winkeldiefstal als je voor de eerste keer wordt aangehouden door de politie als je spullen van meerdere winkels bij je hebt?
Dit geldt voor een meerderjarig persoon.

Toegevoegd na 48 minuten:
Als reactie op het antwoord:
Het is gelukkig niet voor mezelf, maar voor een vriendin met wie ik op vakantie ga. Zij is bang dat ze een taakstraf krijgt waardoor ze de vakantie moet afzeggen.
Maar dit is dus niet het geval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K

Antwoorden (2)

Dit valt onder winkeldiefstal/strooptocht. Je zal een transactievoorstel krijgen van de Officier van Justitie, die rond de 250 euro zal liggen. Als je hiermee accoord gaat beken je schuld en krijg je ook een strafblad. Ga je niet accoord met het voorstel dan zul je voor de politierechter moeten verschijnen. De eis van de Officier zal op de zitting over het algemeen horen liggen.

Ook kan je bij alle winkels waar je gestolen hebt een winkelverbod krijgen voor de duur van een jaar en kunnen de winkels via de stichting SODA de door hun gemaakt kosten op je verhalen. Dat zal ruim 150 euro per winkel zijn. Is een standaard bedrag dat via de civiele weg op je verhaald zal worden.

Al met al kan het dus behoorlijke gevolgen voor je hebben.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gelukkig niet voor mezelf, maar voor een vriendin met wie ik op vakantie ga. Zij is bang dat ze een taakstraf krijgt waardoor ze de vakantie moet afzeggen.
Maar dit is dus niet het geval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste keer wordt er een geldboete opgelegd. Vertel wel tegen je vriendin dat ze dit zeker in het buitenland niet moet flikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grote kans dat je vriendin niet eens de grens over mag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reactie verkeerd geplaatst...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom dat niet? Dat is toch alleen als je in hechtenis moet?
200 500 euro geld boete of taakstraf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als ze nooit eerder in aanraking is geweest met de politie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alsof het dan minder erg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dan niet minder erg maar de straf is minder zwaar