Hoe zit dat nu met die identificatieplicht? Als je je niet wilt identificeren ben je verdacht? En dus automatisch strafbaar?

Ik heb ooit eens begrepen dat het alleen bedoeld was voor verdachten. Maar ik vraag me nu een beetje af of niet iedereen verdacht is. Of is het gewoon een extra belasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Identificatieplicht is alleen van toepassing in bepaalde situaties. Als er verdenking is van een strafbaar feit. Maar ook als iemand getuige is bij een ongeval . Dan moet hij kunnen aantonen wie hij is, zodat naderhand zijn getuigenis rechtsgeldig is.
De bedoeling was oorspronkelijk- van deze regeling- om illegalen op te sporen. Ondertussen krijgt de regeling een heel andere lading. Minderjarigen moeten laten zien hoe oud ze zijn bij de supermarkt bij de aanschaf van drank etc. In de coffeeshop is het nu ook zo, maar je kunt beslissen geen drank/wiet te kopen en dan vraagt die caissière niets.
Als als jij rustig op straat loopt en opeens een agent je identificatie vraagt, kun je eerst even vragen waarom hij dat wil weten. Als het "zomaar" is, kan je gerust weigeren.
De hele angstcultuur sinds 9/11 in Amerika is overgewaaid naar ook Nederland, dus krijgen we een steeds verkramptere overheid die zeker onder invloed van bepaalde politieke partijen ""veiligheid" propageert. Het is al eeuwen een truc van overheden de bevolking er onder te houden door ze bang te maken.
We zijn dus geen van allen verdacht en niet achter elke boom, staat Boris Boef.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedereen moet zich kunnen legitimeren. Dat heeft verder niets met belasting te maken.
ronron1212
10 jaar geleden
Een bevoegd ingesteld bestuursorgaan heeft het recht om naar je identiteit te vragen. Een goed voorbeeld hier is de politie. Als een politie naar je identiteitsbewijs vraagt en je deze niet kan of wil overhandigen, dan kan je jezelf verdacht maken. Maar een verdachte zijn is niet strafbaar. Het betekent alleen dat een misdrijf of een overtreding eventueel aan je toegerekend kan worden.

Je bent pas strafbaar op het moment dat je de overtreding of het misdrijf daadwerkelijk hebt begaan. De identificatieplicht geldt voor alle ingezetene en niet ingezetene in Nederland.