Kan iemand mij informatie geven over bevoegdheden/info bronnen van een bedrijfsrecherche?

kan iemand mij advies geven?? In 2002 ben ik op staande voet ontslagen ivm bedrijfsdiefstal. Dit is geconstateerd met hulp van bedrijfsrecherche. Er is geen aangifte gedaan bij politie. Sinds 2003 werk ik bij mn huidige werkgever, er wordt hier binnenkort een grondig onderzoek ingesteld door een bedrijfsrecherche, ook weer ivm bedrijfsdiefstal (ditmaal heb ik er niets mee te maken, want ik heb mn lesje wel geleerd!! Maar nu maak ik me wel zorgen of de verdenking op mij gericht kan zijn, ivm bedrijfsdiefstal bij mn vorige werkgever?? heeft bedrijfsrecherche zelf ook een database o.i.d waar ze mijn gegevens (verleden) kunnen nazoeken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Ongeacht de voorgeschiedenis en al zou het gaan om het zelfde recherchebureau dan nog mag er geen gebruik gemaakt worden van de gegevens die bij het vorig bedrijf zijn verzameld.

Dus neen, de diefstal die je in 2002 hebt gepleegd en waar geen justitieel proces-verbaal van op is gemaakt mag niet gebruikt worden in een nieuw onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is het zo dat als er nooit geen aangifte is gedaan je alle recht verliest op eventuele beschuldigingen. Dan had er wel aangifte gedaan moeten worden.

Nu kan je nooit ergens van beschuldigt worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zelfs zonder aangifte mogen ze je niet verdenken als daar geen reden voor is (buiten het feit dat je daar nergens voor geregistreerd staat) ik zou me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bedrijf kan een bewijs van goed gedrag vragen en als geen aangifte is gedaan, heb je geen strafblad en krijg je dit gewoon.
Het vorige bedrijf mag niet zo maar je gegevens doorgeven.
In principe heb je dus niets te vrezen.
Alleen als het zelfde bureau/persoon het onderzoek doet, heb je een probleem, denk ik.
Bij twijfel lid worden van de vakbond en daar steun vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat zo bij een dezelfde bureau? Volgens mij als er geen aangifte is gedaan mag ook een bureau/persoon daar geen meldingen over doen. Geen aangifte is geen verdachte/dader dacht ik. Zo wel is hij strafbaar en kan je dat aanvechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hij zal wel extra op je letten.
En als je een hond wilt slaan, kun je altijd wel eens stok vinden, zegt het spreekwoord.