Zou je in Nederland wonen, dan zou dat kunnen.

In Belgie kan het anders geregeld zijn.

Dat heeft te maken met belastingen: wie betaalt belasting over het bezit?

En het heeft te maken met de akte die bij overdracht van vruchtgebruik
is opgesteld, waarschijnlijk door de notaris.
Daarin kunnen beperkende voorwaarden zijn opgenomen.
Als dat het geval is, dan mag het niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een voorbeeld hoe het in Nederland notarieel geregeld kan zijn
http://notaristarieven.nl/?onderdeel=informatie&sub1=prive&sub2=estate&sub3=de-vruchtgebruikvariant

En dit staat in de Belgische wet:
De officiële definitie van het begrip vruchtgebruik vinden we in artikel 578 van ons burgerlijk wetboek: "het is het recht om van een zaak, waarvan een ander de eigendom heeft, tijdelijk het genot te hebben, zoals de eigenaar zelf, maar met de verplichting om de zaak zelf in stand te houden."

Gebruik, genot, inkomsten en beheer

De vruchtgebruiker mag de vruchten opstrijken zoals intresten, dividenden, enzovoort. Hij heeft ook een beheersrecht over de goederen waarop het vruchtgebruik slaat. Zo kan de vruchtgebruiker van een huis dit verhuren en de huuropbrengsten innen (maar dit maximaal voor 9 jaar).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
vruchtgebruik wort niet met de belasting bepaald maar door de gene die het geeft. vaak ervenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De definitie van vruchtgebruik is o.a..............
ronron1212
10 jaar geleden
vruchtgebruik
recht om andermans goed te gebruiken en de vruchten daarvan te trekken, met de plicht de zaak zelf in stand te houden

Andere antwoorden (1)

Je vader mag alles doen met het huis daar heb jij niets over te zeggen.
In deze variant wordt slechts de 'blote eigendom' van de woning overgedragen, terwijl de ouder(s) zich het levenslang recht van bewoning ofwel vruchtgebruik voorbehouden. Het verschil tussen het recht van bewoning en het vruchtgebruik is hierin gelegen, dat het bewoningsrecht niet kan worden vervreemd of bezwaard.
Het vruchtgebruik is een min of meer 'exploitabel' recht. De vruchtgebruiker hoeft er niet per se te wonen. Deze kan het huis ook verhuren en de huuropbrengst ontvangen. Als de vruchtgebruiker het huis verlaat en dit vervolgens wordt verkocht heeft deze het vruchtgebruik van de verkoopopbrengst.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het recht van vruchtgebruik is een beperkt recht. De eigenaar van de woning heeft het beperkte recht van vruchtgebruik op de woning gevestigt ten opzichte van iemand. Diegene waarvoor het vruchtgebruik is mag de vruchten van de woning genieten. Daarnaast mag je vader volgens mij wel zonder toestemming dit verhuren. Omdat volgens het wetboek nooit meer rechten kan overdragen dan dat jezelf bezit. En je vader draagt geen eigendom of iets dergelijks over dus volgens mij kan dit wel. Als jij degene bent die vruchtgebruikt heeft gevestigt op de woning ten opzichte van je vader dan had ik er wel iets van gezegt mits je het niet eens bent met het verhuren. Daarnaast moet je even in het burgerlijk wetboek kijken voor eventueel ontbinding van het beperkte recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is de Nederlandse situatie.
In Belgie kan dat anders geregeld zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
momopoly kijk goed de eerste link is nederlands recht de tweede link belgisch recht