Waar mag ik rijden zonder rijbewijs?

Hallo allemaal,
ik ben een echte autofanaat. Ik ben net 16 jaar en ik sta te popelen om op mijn 16,5 te beginnen met lessen. Maar ik kan echt niet wachten met autorijden. Is het mogelijk om ergens in een eigen auto zonder rijbewijs te rijden? Bijvoorbeeld een circuit ofzo, zoja welk circuit??
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
18K
Amadea
10 jaar geleden
In het Verkeerspark bij Assen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Serieus antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/15-jarige-enige-ervaring-auto.349325

Antwoorden (3)

In principe mag je op ELK eigen terrein rijden, je mag alleen niet de openbare weg op of op eigen terrein waar de normale verkeersregels gelden.

Hier vind je een lijst van alle circuits in Nederland, je zou ze eens kunnen bellen en vragen of ze je toelaten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_racecircuits
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijden op een circuit heb je ook een rijbewijs nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wettelijk gezien hoeft dat dus niet, dat zal aan de huisregels van het circuit liggen.
Op een eigen terein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mag als je op privè terrein met een auto rijd.
Je kan bijvoorbeeld een oude auto kopen en daarmee op een weide crossen. Gewoon ergens een weide huren of bij een familie lid of vriend. Ik rij al van mijn 14 jaar met een golf2.
Je kan ook karten of een circuit zoeken die je toelaat vanaf 16 jaar. Voor op circuit zal je waarschijnlijk wel een eigen voertuig moeten voorzien.
Je kan ook altijd de zondag op een grote parking van een supermarkt zoals Makro gaan rijden samen met je papa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een parkeerplaats van een supermarkt gaan rijden lijkt mij niet zo bijster slim.
Ten eerste heb je daar toestemming van de supermarkteigenaar voor nodig en hoogstwaarschijnlijk valt een parkeerplaats van een supermarkt gewoon onder de openbare weg en is het dus niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder mag je ook niet op een circuit rijden als je geen rijervaring hebt (dan rijd je namelijk anderen overhoop).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans dat er iemand een probleem van maakt dat je op een parking rijd is klein. Bovendien ben ik er zeker van dat je onder begeleiding op bepaalde circuits wel mag rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou geef de link maar van die circuits! Je moet ERVARING hebben maar ze laten echt niet zomaar iemand toe als er andere rijden en daarbuiten wordt dat nogal duur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik acht de kans dat er iemand een probleem van maakt dat je op een parkeerplaats heen en weer rijd behoorlijk groot.
Bovendien: Wat als er een politiepatrouille langs komt...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelfs al eens gaan driften op de parking van carrefour toen het gesneeuwd lag. De winkel zelf was gesloten maar het quick restorant op dezelfde parking was open. Er was zelfs nog iemand aan het driften, allemaal geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt dus gewoon geluk gehad...