is het bij wet vastgelegt dat je na 2 uur werken verplicht bent een rust pauze in te lassen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Artikel 5:4 (van de Arbeidstijdenwet)

1.
De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

2.
De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:
a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;
b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Hier is uit te vinden dat je niet verplicht na 2 uur werken een pauze hoeft, dit is namelijk verschillend per werkgever.