Mag ik een product waarover gelogen is terugbrengen?

Ik heb via marktplaats een mobiele telefoon gevonden die ik later die avond heb gekocht. In de mail benadrukt de verkoper duidelijk dat alles het naar behoren doet. Thuis kwam ik erachter dat er geen enkele simkaart wordt gelezen door het toestel en dat de simkaart lezer defect is. Ik moest inderdaad beter voor zijn deur mijn simkaart erin doen maar deze was in mijn andere telefoon die bij de reparatie was.

Pech, of kan ik mijn geld terugbrengen omdat er sprake is van oplichting / leugens?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij wist dat de simkaartlezer het niet deed, is het oplichting. Aan de andere kant ben ik ook bang dat je pech hebt. Dit soort zaken loopt meestal op niets uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet u zeker dat er geen sim-lock op zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp ik uit de originele post dat u de telefoon persoonlijk heeft opgehaald en de verkoper contant betaald?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit zeker geen sim-lock op.
En ja, Milli, contant betaald aan de deur. PS: Ik ben "gast".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je kunt fluiten naar je geld want de verkoper kan zeggen dat het ding het wel deed en aan jou was dit om het uit te testen voordat je besloot om het te kopen,het gaat tenslotten om een tweedehands artikel en ook nog eens van een particulier. Nee je maakt hier geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik ben het met Maria en Sabine eens. Ik hoop dat u niet al te veel heeft betaald. Marktplaats waarschuwt hier inderdaad tegen. Ik heb zelf op Marktplaats gekocht, maar nooit dure dingen. Er bestaat daar geen bescherming voor kopers zoals op eBay.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik koop en verkoop zelf vrij vaak via Marktplaats en heb zowel positieve als negatieve ervaringen met kapotte producten. Op basis van eigen ervaring (voor wat het waard is) zeg ik dat je 50% kans hebt dat de verkoper zegt "Oei, dat wist ik niet, sorry, we maken de koop ongedaan" en 50% kans dat hij zegt "toen ik hem verkocht deed hij het nog, je hebt hem zelf kapot gemaakt" of woorden van gelijke strekking.
Kortom: altijd een poging wagen, maar wel vriendelijk en beleefd blijven. Dan maak je de meeste kans.

Antwoorden (1)

Een verkoper, particulier en zakelijk, is verplicht een deugdelijk product te leveren. Als dat niet gebeurd moet je dat kenbaar maken bij de verkoper en je geld terug eisen. Dat kan je doen via een mailtje. Als hij dan geen gehoor geeft kan je hem een aangetekende brief versturen waarin je de nadruk legt op het manco in het product en dan eis je je geld binnen, zeg maar 30 dagen terug op je rekening. Als dat niet helpt dan kan je naar de kantonrechter stappen die daar dan een uitspraak over kan doen. Je kan daarvoor ook nog een geschillencommissie inschakelen die voor je gaat bemiddelen, je kan daarna alsnog naar de rechter.