Kan je in hechtenis worden genomen (bewaring en daarna gevangenhouding) zonder voorafgaande in verzekering stelling?

Met name de bewaring en gevangenhouding. Ik ben ervan op de hoogte dat de gevangenneming wel "zomaar" kan. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens de regels niet.

Eerst kun je maximaal 6 uur worden vastgehouden op het politiebureau, voor verhoor. (De nacht telt niet mee bij de bepaling van die 6 uur). "De (hulp)officier van justitie kan bepalen dat de verdachte langer op het bureau moet blijven dan de zes uur voor verhoor. Hij wordt dan in verzekering gesteld. De verzekering stelling kan maximaal drie dagen duren. In uitzonderlijke gevallen kan de officier van justitie de termijn van de inverzekeringstelling met drie dagen verlengen. "

"Uiterlijk 3 dagen en 15 uur na de aanhouding wordt u naar de rechtercommissaris gebracht en door hem gehoord. (...) Hij bepaalt of uw inverzekeringstelling terecht is. Ook komt het voor dat u door de rechter-commissaris al in bewaring wordt gesteld. U kunt hem tijdens het verhoor verzoeken u vrij te laten. Hij zal dat doen als hij inverzekeringstelling onrechtmatig acht."

Of, zoals de tweede bron het zegt:

"Naast het onderzoek naar de rechtmatigheid van de arrestatie en de inverzekeringstelling is het ook de rechter-commissaris die beslist of u in bewaring wordt gesteld.

Als de officier van justitie namelijk wil dat u langer blijft vastzitten na de inverzekeringstelling (deze mag maximaal 6 dagen duren), dan moet hij uw bewaring vorderen. Men spreekt hier ook wel van voorlopige hechtenis. In feite betekent dit dat de officier van justitie aan de rechter-commissaris toestemming vraag om u nog langer vast te houden.

De rechter-commissaris kan niet zo maar toestemming verlenen. (...)
De rechtmatigheidstoetsing en de beslissing op de vordering bewaring van de officier van justitie vindt meestal in een keer plaats. Soms worden deze zaken opgesplitst. De rechter-commissaris toetst dan eerst de rechtmatigheid van uw arrestatie en uw inverzekeringstelling en beslist tijdens een tweede gelegenheid over de vordering tot inbewaringstelling."

"De voorlopige hechtenis bestaat uit twee delen. Het eerste deel heet inbewaringstelling (ibs). Dit duurt maximaal 14 dagen. Daarna zal de raadkamer beslissen of men nog langer vastgehouden dient te worden. Dit heet gevangenhouding. Dit duurt maximaal 90 dagen

Wijst de rechter-commissaris het verzoek van de officier van justitie toe dan geeft hij een bevel tot bewaring. Hiermee begint uw voorlopige hechtenis. Meestal wordt u overgebracht naar een huis van bewaring. Het kan ook zijn dat u weer wordt teruggebracht naar het politiebureau; dit heet 'preventief zitten'."
Computoon