Als de ex niet meer voor zijn kinderen zorgt, kan ik dan de ouderlijke macht opeisen?

Er wordt alleen alimentatie betaalt, ex woont 500 km verderop in londen, belt niet, schrijft niet, komt ook niet langs, vergeet verjaardagen enz, enz, enz.. kortom: kijkt niet naar ze om. De titel vader is al teveel...

kan ik dan de ouderlijke macht opeisen, aangezien ik in me eentje verantwoordelijk ben voor mijn drie kinderen en ze zelfstandig opvoed?

hij heeft ze erkend en hij heeft ook de ouderlijke macht.

en hoe moet ik dan doen, waar moet ik beginnen, hoe zit dat als je het geld er niet voor hebt (mochten er gerechteljike kosten komen)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je doel? Dat hij blijft betalen maar jij de ouderlijke macht hebt? Wat is je voordeel daaraan? Let op: serieuze vraag dus he?

Het beste antwoord

Bijgaande tekst vond ik op de site van de Rijksoverheid. Volgens mij is er bij jouw zaak sprake van verwaarlozing omdat je ex nergens naar om ziet:

Wanneer u uw kind bijvoorbeeld ernstig verwaarloost of mishandelt, kan de rechter u ontzetten uit het ouderlijk gezag. Dit is een zwaardere maatregel dan ontheffing van het gezag. De maatregel is niet vrijwillig en alleen mogelijk als u niet meewerkt aan een oplossing voor de problemen van uw kind. Het gezag over uw kind wordt meestal overgedragen aan Bureau Jeugdzorg. Uw kind gaat naar een pleeggezin of tehuis.

Einde gezamenlijk ouderlijk gezag
Heeft u als ouder en niet-ouder gezamenlijk gezag en gaat u uit elkaar, dan kan het gezamenlijk gezag worden beëindigd op uw eigen verzoek of op verzoek van uw partner. U moet hiervoor beiden of ieder afzonderlijk een verzoek indienen bij de rechtbank. Nadat het gezamenlijk gezag is beëindigd, blijft de niet-ouder onderhoudsplichtig. De niet-ouder houdt deze onderhoudsplicht zolang als het gezamenlijk gezag heeft geduurd.

NB: De ouder die geen gezag (meer) heeft, houdt wel het recht op omgang met en informatie over het kind. Ook heeft hij of zij een onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar wordt.

Over de kosten is niet direct generiek iets te zeggen. Er zal een advocaat aan te pas moeten komen en die kost geld. Ik zou eerst eens contact opnemen met de rechtswinkel. Ook interessante informatie kun je vinden op http://www.wetrecht.nl/ouderlijk-gezag/