Heb ik in het dagelijks leven recht op het beroepen op mijn zwijgrecht?

Als een docent of ouder iets aan je vraagt, bijvoorbeeld, 'wat zei je daarnet?' of 'waarom deed jij net zo vervelend?', kan je je in dat geval beroepen op je zwijgrecht, oftewel, niet antwoorden op de vraag die ze stellen, ook al gaat het om hele normale dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker sociaal....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan je net zo goed bekennen. Want zo beken je zeker schuld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol. Hoe oud ben je wel. Je moet zo'n vraag juist zien als kans om je antwoord een beetje tactischer te stellen. (Wat zei je daarnet?) Je kunt ook iets zeggen wat er redelijk op lijkt, maar net iets minder beledigend klinkt. In het geval van "Waarom deed jij net zo vervelend" kun je gewoon uitleggen waarom je dat deed. Ouders of docenten die dat vragen verwachten altijd een schuldig kindje zodat ze dat lekker hard af kunnen straffen. Als jij met een goed doordacht antwoord komt zullen ze versteld staan. Het werkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een goede tip om eerst tot 10 te tellen voordat je er iets uitflapt. Als je iets niet wil herhalen zodat mensen het kunnen verstaan, ZEG het dan ook niet.

Het beste antwoord

zwijgrecht is een juridische term.
dat heeft niets te maken met de dagelijkse gang van zaken tussen bv.ouders en kinderen on kinderen en leraren.
natuurlijk heb je het recht om op vragen geen antwoord te geven,maar dat kan terecht gevolgen hebben,zoals minder goede punten op school of straf van je ouders.