Reportages op straat & festivals, wat mag?

Binnenkort ga ik met mijn bedrijf beginnen met reportages, met mijn collega voor de camera met zijn alter-ego). We willen dan eigenlijk overal wel filmen van festival tot straat (winkelstraat, op het station). We zullen herkenbaar zijn dmv microfoonflag van onze organisatie en nog een een flag van een fakestation) en ook mijn collega zal helemaal uitgedost zijn voor zijn typetje. Maw we zijn goed herkenbaar als (TV)Station.

Ik vroeg me af of iemand weet wat er officieel kan en mag. Mag je bijv. bij gratis festivals gewoon mensen filmen, uiteraard met HUN toestemming (zolang je maar niet de optredens filmt) of moet je echt overal (bij organisaties) een persaanvraag voor indienen? Is dat met (winkel)straat interviews anders/ makkelijker?

De filmpjes zullen op YouTube en onze eigen website verschijnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (1)

In winkels, maar ook in (overdekte) winkelcentra, zwembaden en sportcentra, in gebouwen/kantoren van de overheid en particulieren, op NS-stations en in het openbaar vervoer (treinen, bussen, trams, metro) is filmen zonder toestemming verboden: dat zijn niet-publieke plaatsen.

Bij evenementen hangt het van de situatie af of je mag filmen: als het om een gratis evenement op de openbare weg gaat, zoals straatoptredens tijdens Koninginnedag, of een optreden van de lokale drumband, zal waarschijnlijk niemand bezwaar maken als je het optreden filmt. Bij georganiseerde evenementen is het (zeker voor een professioneel uitgeruste cameraman of -ploeg) wenselijk én gebruikelijk dat je de organisatie vooraf benadert om toestemming te vragen. Dat geldt ook voor optredens die gratis toegankelijk zijn! Het zou best kunnen dat de organisator met de optredende artiesten de afspraak heeft gemaakt dat er niet wordt gefilmd (waarbij natuurlijk ook geluidsopnamen horen).

Op straat (de openbare weg) mag je in principe iedereen filmen, tenzij het om mensen gaat die zich in een compromitterende situatie bevinden. Denk aan bezoekers die uit een seksbioscoop of 'privéhuis' komen, dronken of gewonde mensen e.d. Dat kan mensen schaden, omdat er sprake is van een inbreuk op hun privacy.

Als mensen duidelijk herkenbaar in beeld komen en ze geven aan niet gefilmd te willen worden, dan mag je de beelden niet openbaar maken. Doe je dat wel, dan kan sprake zijn van een schending van het portretrecht. Zulke opnamen mogen alleen openbaar worden gemaakt als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. Meestal zal het dan gaan om een privacy-belang.
Pieter2011