Is het toegestaan een pc met illegale windows versie te verkopen?

Ik wil graag computers gaan bouwen en deze gaan verkopen. Door een illegale windows versie erop te zetten kan ik ze een stuk goedkoper verkopen :) Maar mag dit en wat zijn de gevolgen hiervan?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dit mag vanzelfsprekend niet. Je mag (volgens mij) zelfs een legitieme versie niet doorverkopen als dit niet via een leverancier ingekocht is.

Zolang jouw "bedrijfje" klein blijft, en vooral in een vriendenkring, dan zullen de gevolgen niet groot zijn.

Ben je van plan dit door te verkopen aan echte klanten dan weet je natuurlijk nooit wat hun zullen doen zodra ze weten dat er een illegale versie op staat. Misschien komen ze terug en willen ze dat je het oplost, maar misschien nemen ze direct contact op met Microsoft.

Daarnaast is het natuurlijk heel simpel om er achter te komen of Windows legaal is of niet, de simpelste manieren zijn:

Een optionele Windows update die het detecteerd en je computer gelijk terugzet naar een testversie, je kunt er dan dus ook METEEN vanuit gaan dat de klant weet waar hij te maken mee heeft.

De klant wil bijvoorbeeld Virtual PC voor Windows XP downloaden. Er word dan een check op je pc uitgevoerd of Windows legitiem is, of niet. Vervolgens word je op de hoogte gesteld als dit niet zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een ernstige schending van het auteursrecht en is dus zeker niet toegestaan.

Op het moment dat u 1 computer met een illegale windows verkoopt heeft Microsoft het recht een claim tegen u in te brengen, deze claims zijn vaak enorm hoog, zij stellen dat u hoogstwaarschijnlijk nog meer computers in de handel hebt gebracht met een windows besturing en ze daardoor schade hebben opgelopen.