Mag je anti-reclame maken?

Ik dacht altijd dat dit niet mocht, maar Specsavers doet het wel, ten koste van Pearl.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Dit verschijnsel heet 'vergelijkende reclame'. Sinds 1998 is het (onder voorwaarden!) toegestaan, als gevolg van een Europese richtlijn.

`Is vergelijkende reclame eigenlijk toegestaan?
Vroeger mocht u in uw reclames geen vergelijking maken met uw concurrenten. Een reclameslogan als ‘De chocoladepasta van Nutella smeert beter dan die van Nusco’ was niet toegestaan. De Wet op de handelspraktijken verbood elke reclame-uiting waarin een bedrijf zijn producten vergelijkt met die van een concurrent. De Europese richtlijn van 1998 maakte voor alle aangesloten lidstaten een eind aan dit verbod. Het Europese Parlement heeft in dat jaar namelijk een richtlijn over vergelijkende reclame aangenomen. Deze richtlijn geldt sinds april van dit jaar ook in Nederland. Dit heeft voor u tot gevolg dat reclame waarin u direct of indirect verwijst naar uw concurrent of naar een concurrerend product voortaan is toegestaan.

Aan dit vergelijkingsrecht zijn wel diverse beperkingen verbonden. Belangrijke bepalingen in dit verband zijn de volgende:

• het moet om vergelijkbare producten gaan die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd. Het hoeft daarbij niet te gaan om identieke producten. Een frisdrank vergelijken met een GSM-telefoon is dus niet toegestaan;
• uw vergelijkende reclame mag alleen betrekking hebben op producten die al op de markt zijn;
• uw vergelijkende reclame moet objectief zijn (de reclame moet dus gebaseerd zijn op controleerbare gegevens, meetbare kenmerken dus), mag niet misleidend en niet verwarrend zijn voor consumenten en mag een concurrent niet kleineren. U als adverteerder moet altijd de juistheid van uw reclame-uitspraken kunnen bewijzen;
• uw vergelijkende reclame mag profiteren van de naamsbekendheid van andere merken of handelsnamen, bijvoorbeeld door het afbeelden van deze bekende producten in de advertentie. De beeldmerken van de concurrent mogen alleen worden getoond als dat noodzakelijk is voor een doeltreffende vergelijking.

Deze reclamewetgeving is niet alleen voor u als ondernemer van belang. De wetgeving heeft namelijk ook de bedoeling dat de consumenten door vergelijkende reclame beter zullen worden voorgelicht. Dit is vooral belangrijk bij het beoordelen van producten (bijvoorbeeld uit het buitenland) die de consument nog niet goed kent. Juristen verwachten dat de komende jaren op dit gebied nog veel jurisprudentie zal ontstaan. (...)"

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: in ons land mogelijk vanaf 2002.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een anti-reclame is nimmer toegestaan.

Waar jij op doelt is een vergelijkende reclame waarin Specsavers bewijsbaar aangeeft iets beter / goedkoper te hebben dan Pearl.

Dit is altijd al toegestaan geweest zolang het bedrijf dat ook kan bewijzen.