Sinds wanneer was illegaal verblijf in NL niet verboden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je vraag nu nog eens een keer. Sinds wanneer is iets wat verboden is in NL niet verboden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer is het verbod op de landloperij afgeschaft . Dus zonder officiële woon of verblijf plaats ergens in Nederland zijn . Men werd in de jaren 50 , 60. geen geld (dus geen toerist ) er direct uit gezet . Als vreemdeling moest men zich regelmatig bij het politie melden van de woonplaats waar men verbleef . Ik zelf heb dat in Duitsland en Zwitserland meegemaakt eens de maand of een stempel halen bij de vreemdelingen politie . Hier was ook zo'n regel . Voor de toen zgn gast arbeiders ook ! Moesten hun werk contract overleggen het verblijf adres enz en daar werd op gecontroleerd . Bij problemen , ja geen kleine overtreding wed men zo de grens over gezet . Zo als men dat noemde . Ik weet nog ergens rond 77 een hele groep zeg zigeuners de entree Vd grens blokkeerde Duitsland wilde ze niet houden , en Nederland mochten ze niet in . Uit eindelijk wel . Omdat er geen Nederlandse paspoorten waren . Ja andere tijden .

Het beste antwoord

Sinds ze bedacht hebben dat als je niet met een verblijfs vergunning aanwezig bent, je toch nog mocht blijven. Of moet vertrekken als dat niet zo is. Ongeveer sedert 1965 . De op komsts van arbeids migratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is altijd verboden geweest. Illegaal betekent 'against legal', tegen de wet in dus. Dat kan per definitie nooit volgens de wet, oftewel 'legaal' zijn.
11 jaar geleden
De vraagsteller refereert kennelijk aan de berichtgeving over de strafbaarstelling van 'illegaliteit'.

Ten eerste is saillant dat in het Nederlandse recht het woord 'illegaal' geen officiële term is. Juristen gebruiken dat woord niet, maar spreken over 'onrechtmatig' (dat betekent overigens bijna hetzelfde als illegaal: illegaal betekent namelijk onwettelijk; de wet is een onderdeel van het recht, naast bijv. de rechtspraak).

Dat iets onrechtmatig (en dus verboden) is, betekent niet in elk rechtsgebied hetzelfde en kan naar gelang het rechtsgebied dan ook verschillende gevolgen hebben. In het strafrecht betekent het dat als je strafbaar bent als je een strafbaar feit begaat. In het privaatrecht kan het betekenen dat je schadevergoeding moet betalen, omdat je een vaas hebt omgestoten. Het vreemdelingenrecht is onderdeel van het bestuursrecht. Het was voor vreemdelingen (niet-Nederlanders) weliswaar altijd verboden onrechtmatig in Nederland te verblijven (kort gezegd: zonder verblijfsvergunning), maar het was niet strafbaar. Met de voorstellen voor strafbaarstelling van illegaal verblijf (ik noem het liever onrechtmatig verblijf) wordt dus beoogd strafrechtelijke sancties open te stellen voor vreemdelingen die onrechtmatig in Nederland verbijven; het wordt immers niet allen verboden in bestuursrechtelijke zin, maar ook in strafrechtelijke zin. Nu heeft onrechtmatig verblijf alleen bestuursrechtelijke consequenties; je kunt in vreemdelingenbewaring terecht komen en je hebt geen recht meer op sociale voorzieningen.