Waar moet ik om denken mbt mijn stiefmoeder die in 'mijn' huis woont?

Na mijn vaders overlijden mocht mijn stiefmoeder in het huis blijven wonen tot haar overlijden (of opname in tehuis o.i.d.), de hypotheek heb ik afgelost (dat moest). Er is al jaren geen contact tussen haar en mij, ik betaal echter wel belasting over het appartement terwijl ik er niet eens in kan/mag. Moet ik ergens aan denken? Ik vermoed dat er bij haar overlijden een notaris contact met mij opneemt. Hoe voorkom ik dat er vervelend gedoe ontstaat wanneer er iets gebeurt? .....of maak ik me zorgen om niets?
Ik hoop dat iemand iets laat weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als je geen afschrift hebt van het testament van je vader,
dan zou ik daar naar vragen bij de notaris.

Dat weet jij wat de bepalingen zijn die overeengekomen zijn.
Dat kunnen wij hier niet weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stel dat jouw stiefmoeder grote schulden maakt.
Is er dan nog wel wat over van dat huis van jou?
Dat soort vragen kan de notaris beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk er aan als stiefmoeder overlijd de erfenis beneficiair te aanvaarden. Als er dan meer schulden dan bezit zijn worden die niet op jou verhaald.
Ver ben jij eigenaar en zult dus de bloot eigendom waarde van het huis bij je inkomen optellen. Stiefmoeder moet natuurlijk haar deel opgeven en samen moet dit 100% zijn.
Hypotheek is voor geen van beiden aftrekbaar.
Er is een speciale formule voor het berekenen van de waarde van het blote eigendom.
Dit geld als alles zich in Nederalnd afspeelt.