Ja, een loterijvergunning, aan te vragen bij de gemeente. Prijs kan per gemeente verschillen en dit bedrag ben je ook kwijt als de vergunning niet wordt verleend.

"Er gelden een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een loterijvergunning:
De opbrengst van uw loterij moet een algemeen belang dienen. Bij een algemeen belang kunt u denken aan het herstel van een clubgebouw, het jubileum van een vereniging, nieuwe uniformen voor een fanfare, enz.

De prijzen van uw loterij mogen niet hoger zijn dan 50 procent van de waarde van de door u verkochte loten.

Tot een bedrag van € 4500,- is het verplicht dat u als vergunninghouder bij de trekking bent.

Gaat het om een prijzenpot met een gezamenlijke waarde van € 4500,- of meer? Dan moet u de vergunning aanvragen bij het ministerie van Justitie. De trekking moet dan namelijk in het bijzijn van een notaris gebeuren."

(Overigens denk ik, dat er nogal wat verloot wordt zonder vergunning...)
Computoon