kan de sociale dienst je dwingen om te werken als je alleenstaande ouder bent

Mijn dochter is 6 jaar oud en heeft continu rooster. Ik krijg een leerwerk traject in de schoonmaak aangeboden maar ik moet dan ook beschikbaar zijn op momenten dat mijn dochter niet op school zit. Ik heb geen familie in de buurt dus ik ben afhankelijk van betaalde opvang. Dit kan ik van mijn uitkering niet betalen. ben ik toch wettelijk verplicht om dat traject in te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek opvang via school, wie weet zijn er ouders die opvang zoeken voor hun kind regelmatig in het week of 's nachts ivm nachtdiensten. Als jij die opvang verzorgt kunnen zij misschien 's middags voor jouw kind zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of breder, niet alleen via school. Er zijn ook alleenstaanden die 's avonds en 's nachts en in het weekend een baan hebben.
ronron1212
11 jaar geleden
Het hebben van een kind is geen reden om niet te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron: nee, inderdaad, maar het is wel lullig als je je kind aan een boom moet binden of als het over straat zwalkt als jij gaat werken. Maar met wat creativiteit is er vaak wel een oplossing te vinden voor de situaties waarin je werkgever een beroep op je zal doen buiten de schooltijden van je kind om. Maak daar zo goed mogelijke afspraken over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belastingdienst houd rekening met,jou inkomen en past daar de toeslag op aan. Je zal dus echt niet meer betalen dan tweeoudergezinnen. En terecht want je gaat ook meer verdienen.
Bedenk je wel dat jouw uitkering is opgebracht door de werkende mensen, dus prima toch om jouw steentje bij te dragen?

Antwoorden (2)

Er geldt in de meeste gevallen een vrijstelling van de arbeidsplicht als je kinderen onder de vijf zijn. Je bent in die tijd wél verplicht om scholing te volgen. Bij kinderen tussen de 5 en 12 zal gekeken worden naar je mogelijkheden, dat wordt dus individueel beoordeeld. Er zal o.a. gekeken worden naar mogelijkheden voor kinderopvang. In sommige gevallen springt de gemeente bij in de kosten.

Kijk eens op bijvoorbeeld http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=97
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, prima antwoord.
Indien de gemeente je dwingt om werkzaamheden cursussen te verrichten buiten de schooltijden zijn zij verplicht de kosten van de opvang te betalen.