Mag een garderobe-medewerker in mijn jaszak kijken?

Vannacht was ik in een discotheek. Bij de garderobe hadden mijn vriend en ik hadden één kaartje gekregen voor twee jassen. Na het feest wilden we het kaartje weer inruilen voor 2 jassen. We kregen echter maar één jas terug. Wanneer ik de juiste inhoud van mijn jaszakken opnoemde mocht ik mijn jas meenemen. Hiervoor moest de garderobe-medewerkster mijn inhoud van de jaszak controleren, dit wilde ik niet. Zei vertelde hierop dat het gewoon mocht omdat de jas nu van hun was. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat e erin mocht kijken ivm controle, je kon namelijk ook doen alsof het jou jas was, maar dat ze zegt dat het van hun was klopt niet. ze hadden jullie ook 2 kaartjes moeten geven en niet 1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had idd nooit akkoord moeten gaan met 1 kaartje, dan is je bewijs weg. Beetje dom. Hoe je het had kunnen oplossen is vragen om de jas op de desk te leggen en dat jij vervolgens zegt wat er oa in de zak zit en alleen DAT haal je er uit. Dan hoeft die mevrouw niet in alle zakken te graaien. Daarnaast vind ik het opvallend: waarom zou je het vervelend vinden als iemand om zo'n reden in je zakken kijkt? Dat vind ik sowieso verdacht. Als er iets in je zak zit waarvan je niet wil dat iemand het ziet moet je die jas niet meenemen naar een garderobe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die jas is natuurlijk nooit ineens van hen.

Antwoorden (2)

De jas is natuurlijk niet van hun. Een garderobe is ook aansprakelijk voor verlies of beschadiging van eigendommen die in bewaring zijn gegeven (en nee, een bordje met "de directie is niet aansprakelijk voor verlies of beschadiging" helpt daarbij niets).

Dan komen we bij het volgende: Hoe bewijs jij dat je maar 1 kaartje hebt gekregen? Dat lukt je niet. Dus dan moet je wachten tot je de laatste gast bent en die laatste jas is dan van jou. De garderobe medewerkster begrijpt dat je daar geen zin in hebt en stelt de "zakken oplossing" voor. Daar hoef je niet mee akkoord te gaan natuurlijk, alleen dan moet je wachten.

Nogmaals: De jas is nooit van de garderobe!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn alleen aansprakelijk als het een betaalde garderobe is even voor de duidelijkheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is helemaal niet zeker dat bij onbetaalde garderobe de eigenaar vd garderobe geen aabsprakelijkheid heeft. Zeker als de garderobe verplicht is. Zie mijn bron maar en deze link maar eens (met namde reacties) http://blog.iusmentis.com/2013/09/17/rijdende-rechter-vernietigt-caravanstallingdisclaimer/
Nee dat mag niet. Een winkeleigenaar/-bediende mag zelfs niet in je tas kijken wanneer je de winkel verlaat en hij/zij vermoed dat daar onrechtmatig iets in is beland.
Ze mogen er echer wel naar VRAGEN. Als je dan geen medewerking verleent, heb je kennelijk iets te verbergen, en kunnen ze overgaan tot burgerarrest en/of de sterke arm inschakelen.