Moet je een bron melden bij een tweet op Twitter?

Op Twitter las ik dat er ergens een verkeerscontrole was en heb dat zelf aan mijn volgers "getweet" door zelf een nieuwe tweet te schrijven. Ik heb het bericht dus niet geretweet.
De gebruiker die dit dus als eerst op Twitter gezet had, wil nu dat ik voortaan zijn bericht retweet of een bron plaats in mijn tweet dat ik het van hem/haar heb? Kan die gebruiker dat van mij eisen? Oftewel wat zegt de wet hierover?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als het duidelijk een tekst is die van de eerste schrijver afkomt kan hij zich beroepen op het auteursrecht en dien je inderdaad de bron te vermelden.

Echter in een geval als dit zal de schrijver een probleem krijgen met bewijslast als hij niet kan aantonen dat het geschrift enkel en alleen van hem afkomstig kan zijn, in deze had jij of een ander persoon die het op een andere manier het feit geconstateerd heeft ook kunnen vaststellen dat op een bepaalde plek een snelheidscontrole was en is de tekst niet van hem afkomstig maar van je zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is wel zo netjes om te vermelden waarvan je iets tweet of post. Het *hoeft* niet. Over het algemeen vinden mensen het gewoon geen stijl om iets te posten of tweeten alsof het van jezelf is, maar als het zoiets is als een vermelding van een verkeerscontrole ergens, dat, vind ik, is niet echt iets waarvan je per se moet vermelden dat je het van een tweet van iemand hebt. Dat diegene daarom van je *eist* dat je de bron vermeld vind ik dus een beetje onredelijk.