heb ik recht op een uitkering? Waar moet ik kijken?

mijn ww uitkering is inmiddels afgelopen en nu krijg ik geen enkele vorm van financieel inkomen meer. Ik heb minder dan 4 jaar 50 dagen per jaar gewerkt en heb meer dan 6500 spaargeld. Ik ben thuiswonend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je hebt teveel eigen vermogen om recht op bijstand te hebben, dat moet je eerst opmaken tot het toegestane bedrag, doe dit niet te snel, dan vervalt je recht weer daardoor, je mag maar een bepaald bedrag per maand besteden daarvan, vraag dat even na bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de ww-uitkering ophoudt en je nog steeds geen werk hebt, is er de bijstand. Daarvoor mag je niet te veel vermogen hebben:
"Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor mensen die een gezamenlijke huishouding voeren en voor alleenstaande ouders is het maximumbedrag aan eigen vermogen per 1 januari 2013 € 11.590. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag € 5.795. Wat u meer heeft dan dit bedrag, moet u eerst opmaken."
Als u een eigen huis heeft, valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt per 1 januari 2013 maximaal € 48.900 buiten beschouwing gelaten. Ligt de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, boven het maximumbedrag, dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente sluit in dit geval een zogeheten krediethypotheek af, met uw huis als onderpand."

"U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan heeft. Er is een aantal voorwaarden.

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
U woont in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U bent niet gedetineerd.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
Als de gemeente u activiteiten aanbiedt om werk te vinden, moet u daaraan deelnemen.

Aanvragen van bijstand:
"U vraagt de bijstandsuitkering aan bij het UWV. Het UWV stuurt uw aanvraag door naar uw gemeente. De gemeente stuurt u binnen 8 weken een beslissing. Nadat u de uitkering bij het UWV heeft aangevraagd, heeft u recht op een voorschot. "
"Als u jonger bent dan 27 jaar kunt u zich melden voor een bijstandsuitkering. Vanaf de datum van aanmelding gaat een termijn van 4 weken lopen. Binnen die termijn moet u proberen een door de Rijksoverheid betaalde opleiding en/of werk te vinden. Tijdens deze ‘verkenningsfase’ krijgt u geen bijstand. Als u na die 4 weken kunt aantonen dat er geen werk is en dat u geen opleiding kunt volgen, krijgt u mogelijk een bijstandsuitkering. De gemeente beslist daarover."
Computoon