Mag een ambtenaar van een bepaalde gemeente informatie doorspelen aan familie leden betreffende het goedgedragsverklaring

Stel je zit in een relatie waarbij een familie-lid werkzaam is bij een gemeente en komt er achter door in de bestanden te kijken dat iemand eens een strafbaarfeit heeft gepleegd. mag hij dit door geven aan andere famillieleden? Of heeft hij zich te houden aan het beroepsgeheim....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Nee dat mag niet, dat is niet goed, hier is sprake van schending van beroepsgeheim zo het zich laat aanzien in je vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de gemeente ambtenaar heeft geen inzicht in jouw achtergrond... hij of zij vult alleen de aanvraag voor de VOG -verklaring omtrent gedrag- in en stuurt die aanvraag naar het bureau die dat verder uitzoekt en daarna de verklaring rechtstreeks naar jou toe zendt...

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/

het COVOG trekt al jouw gangen na...

je kunt overigens het formulier zelf invullen... de ambtenaar voert alleen de gegevens in en heeft er verder niets mee te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hij mag dit niet doorgeven dit zijn privacy gegevens

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk op de site van justitie omtrend wet op de privacy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit soort informatie mag alleen worden bekeken en worden uitgewisseld als dat noodzakelijk is voor werkdoeleinden. Het is dus verboden om bijvoorbeeld iemands strafblad te gaan bekijken als dat niet noodzakelijk is voor je werkzaamheden. Het is helemaal verboden om deze gegevens uittewisselen met derden voor privé doeleinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan schendt hij zijn ambtsgeheim en dus kun je aangifte doen tegen deze persoon.