heb ik een vergunning nodig voor verkoop van ijs en frisdrank vanuit huis?

heb een uitbouw aan huis en wil er ijs gaan verkopen mag dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
17.9K

Antwoorden (2)

Je hebt een ventvergunning nodig, deze kun je anvragen bij je gemeente, Onder venten wordt verstaan: het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten aan te bieden op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis.
Je mag alleen verpakt ijs verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit dat dan met mensen die vanuit huis eieren van eigen kippen en groenten en fruit uit eigen tuin verkopen?
Hier bij ons in de buurt wemelt het van de bordjes langs de weg met ' reclame' hiervoor.
En geen haan die er naar kraait.
Is hier dan ook een ventvergunning voor nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook zij hebben officieel een ventvergunning nodig, tenzij het een boerenbedrijf betreft, maar dit zal wel gedoogd worden, er wordt bij sommige gemeenten niet moeilijk over gedaan.
Wanneer is huisverkoop toegestaan?
De wetgeving voor huisverkoop is in de praktijk vaak een ‘grijs gebied’. Elke gemeente heeft in het bestemmingsplan, dat rust op uw bedrijfslocatie, weliswaar specifieke regels vastgelegd. Maar het verschilt per gemeente wat men verstaat onder huisverkoop.
 Wat is huisverkoop?
Volgens de Vestigingswet, die tot 2001 geldig was, wordt uw huisverkoop gezien als ‘detailhandel’ als meer dan 5% van de totale omzet bestaat uit elders ingekochte producten. Dan valt u dus niet meer onder de regels voor huisverkoop, maar onder de regels voor de detailhandel. Een aantal gemeentes heeft deze definitie overgenomen. Voor de Kamer van Koophandel geldt nu de Vestigingswet niet meer, maar veel gemeenten blijven toch de oude norm hanteren. In veel gemeentes valt de huisverkoop van streekambachtelijke en boerderijproducten onder de term ‘nevenactiviteit behorende bij een agrarische bestemming’.

Een herziening van het bestemmingsplan is hèt moment om de wettelijke mogelijkheden voor huisverkoop te verruimen. Gemeentes herzien het bestemmingsplan niet vaak, hoogstens eens in de 10 jaar. Een tussentijdse mogelijkheid is het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar (artikel 19 procedure) bij uw gemeente. Om de plaatselijke LTO-afdelingen te stimuleren om huisverkoop op te nemen in het bestemmingsplan, heeft de werkgroep Product en Afzet een notitie uitgebracht genaamd “Pleidooi om professionele boerderijverkoop (verkoop boerderij- en streekproducten) op te nemen in het bestemmingsplan”. De notitie bevat voorbeelden en tips (zie www.boerderijwinkels.net).

Tip: Bewaar het agrarische karakter van uw huisverkoop, dit voorkomt verwarring met de plaatselijke detailhandel. De wetgeving voor kleinschalige huisverkoop en detailhandel verschilt nogal. Vraag bij uw eigen gemeente de regels na.

Is een vestigingsvergunning nodig?
Per 1 januari 2001 heeft u geen vestigingsvergunning meer nodig voor de huisverkoop. Als u echter activiteiten zoals een bakkerij of slagerij gaat beginnen, dan is een vestigingsvergunning nog steeds verplicht. De vestigingsvergunning wordt afgegeven door de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl) Ook voor commerciële activiteiten als de verhuur van boten en het houden van een winkelweekactie etc. is een vergunning verplicht. Uw gemeente kan u daar over informeren.
 Tip: Het bestemmingsplan blijft een belangrijke beperking voor het ontwikkelen van huisverkoop in het buitengebied. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van