hoe werkt het erven van een woning bij meerdere erfgenamen?

In mijn familie is iemand overleden die een eigen woning nalaat. Er zijn een aantal kinderen erfgenaam, maar één van de kinderen woonde nog in het ouderlijk huis en wil daar ook blijven wonen, de andere kinderen vinden dat goed. Hoe moet de erfenis in zo'n geval verdeeld worden?
Een woning kan toch maar op slechts één naam staan, er kunnen niet meerdere kinderen tegelijk eigenaar van een huis zijn? Welke constructies zijn er denkbaar om één erfgenaam eigenaar van de woning te maken? Hoe gaat de belastingdienst hiermee om?
Verdere gegevens: Er is geen hypotheek op het huis. Er is geen testament.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (2)

Even kort door de bocht: het huis wordt op een bepaalde waarde getaxeerd. Dit bedrag wordt verdeeld onder de erfgenamen. Het erfgenaam dat in het huis wilt blijven wonen, zal de andere erfgenamen schadeloos (uitkopen) moeten stellen met het door taxatie verkregen warde van het huis.

Als er geen testament gemaakt is, kunnen de erfgenamen ook geheel naar eigen wens de toekenning van het huis bepalen. Laat dit wel op papier zetten bij de Notaris!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Er moet ook wel erfbelasting worden betaald over de erfenis.
De erfgename die in de woning blijft wonen koopt het huis uit de erfenis, de opbrengst van de woning wordt na aftrek van de schulden naar gelijkheid verdeeld onder de andere erfgenamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Er moet ook wel erfbelasting worden betaald over de erfenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw antwoord Theo, impliceert dat de bewoner van het huis, nadat ie de waarde van het huis heeft betaald, niets, niemendal krijgt.
Lijkt me niet juist.
ronron1212
11 jaar geleden
Die behoort ook zijn deel te krijgen.