Wat gebeurt er met een gemeente die failliet gaat?

Beste mensen,

Ik woon in gemeente Langedijk en las een aantal dagen geleden dat deze gemeente op het randje staat om failliet te gaan. Mijn vraag is, wat zou er gebeuren als deze gemeente failliet gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Het beste antwoord

Technisch gezien kan een gemeente niet failliet gaan, maar ze kan wel onder curatele van de provincie worden geplaatst. Een echt faillissement is dan niet aan de orde, maar wel iets dat er op lijkt. Het betekent namelijk dat er een saneringsplan moet komen en dat al het extra vooraf door de provincie moet worden goedgekeurd.

Als een gemeente over lange tijd grote financiële tekorten op de begroting heeft, kan die gemeente het Rijk om extra geld uit het Gemeentefonds vragen. De gemeente levert haar financiële zelfstandigheid voor een deel in, en krijgt een zogenoemde Artikel 12-status. Artikel 12 is het 12e artikel uit de Financiële-verhoudingswet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een gemeente wordt niet zomaar failliet verklaard en daarmee Artikel 12-gemeente. De Rijksoverheid verwacht eerst dat de gemeente 'het maximale doet' om een gezonde financiële huishouding te bewerkstellingen.
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bovenliggende overheid (zal de provincie zijn.)Die grijpt in en die stelt een vorm van curatelen in.