Kan ik de achternaam van mijn kinderen krijgen?

Ik wil graag dezelfde achternaam als mijn kinderen, die door hun vader zijn erkend, maar voor we konden trouwen is onze relatie beëindigd. Hij vindt het wel goed als ik deze naam zou krijgen, dus zou er ook wel toestemming voor willen geven, maar we willen dus verder geen verbintenis aangaan. Wie weet of er hier een mogelijkheid voor is? We denken er zelfs over om toch kort te trouwen, alleen maar voor deze wens van mij en daarna te scheiden, maar liever doen we dit toch anders.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat niet. Het wijzigen van de achternaam kan alleen in deze gevallen:

"a. de naam op zichzelf of in verband met het beroep, de maatschappelijke positie of een persoonlijke hoedanigheid van de betrokkene kennelijk onwelvoeglijk of bespottelijk is;
b. de naam zo veelvuldig voorkomt dat zij onvoldoende onderscheidend vermogen heeft;
c. de naam niet-Nederlands is en toebehoort aan personen die door naturalisatie of door het doen van een kennisgeving de Nederlandse nationaliteit hebben verkregen, of aan hun afstammelingen in rechte lijn; ten tijde van de naturalisatie of de kennisgeving dient de in artikel 12, tweede lid, van de Rijkswet op het Nederlanderschap genoemde grond tot wijziging te hebben bestaan;
d. de verzoeker aantoont dat de naam in de akten van de burgerlijke stand sinds de invoering daarvan (1810–1838) onjuist is gespeld en in de volgens de verzoeker juiste spelling sindsdien is gevoerd;
e. de naam Nederlands is en verzoeker aantoont dat hij dan wel een van zijn bloedverwanten in de opgaande lijn voordien een daarmee overeenstemmende Friese naam had en het verzoek gericht is op de verkrijging van de desbetreffende Friese naam in de huidige Friese spelling of
f. de Friese naam is weergegeven in de Nederlandse spelling en het verzoek gericht is op de verkrijging van de desbetreffende Friese naam in de huidige Friese spelling."

Ook als je trouwt, houd je gewoon je eigen achternaam, alleen heb je dan de mogelijkheid om de achternaam van je echtgenoot aan de jouwe te laten voorafgaan. Maar dat is geen verplichting.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er ontbreekt nog een klein deel. Als de ouders van een. kind gescheiden zijn en het kind ouders is dan twaalf jaar oud kan het kind samen met de ouders de achternaam laren wijzigen naar de gewenste naam van een van de ouders. Het is hierbij wel zo dat als allerlei de ouders nog leven ze het allebei er mee eens moeten zijn. Als een van de ouders het er toch niet mee eens is kan dit ook via de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral het laatste:
Ook als je trouwt, hou je officieel je eigen achternaam!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, maar je mag dan de naam van je man gebruiken, ook na de scheiding (tenzij de expartner daar bezwaar tegen maakt). Het gaat me dus ook niet om het wijzigen van mijn eigen achternaam, dat wil ik niet. Dus dit antwoord is niet relevant. Ik wil alleen zijn familienaam gebruiken, net als vrouwen dat kunnen die getrouwd zijn geweest. Opnieuw trouwen met een andere man is ook niet mijn intentie, dus ook dat is niet relevant
Ook als getrouwde vrouw hou je in officiele zaken gewoon
je eigen achternaam!
Je eigen naam blijft je eigen naam.
Ook wel je "meisjesnaam" genoemd.

Als je getrouwd bent kun je dus wel de naam van je man gebruiken
(de naam voeren, zoals dat officieel heet)
En dat mag je na de scheiding blijven doen.

Maar als je ooit opnieuw trouwt, dan mag dat niet meer.
En dan heet je dus toch weer anders dan je kinderen.
Want dan heb je je eigen naam
of de naam van je nieuwe man.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou ook een naamswijziging voor de kinderen kunnen aanvragen, dan geef je die jouw achternaam.
Maar ook daar moet de vader toestemming voor geven.
En men is daar niet meer zo makkelijk in.
Want het wordt niet meer als raar gezien als kinderen een andere achternaam hebben. In principe wordt naamswijziging van jonge kinderen (<12 jaar) afgewezen.

http://www.scheiding-omgang.nl/kinderen/naamswijziging.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, dat is dus ook geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil niet dat de kinderen mijn naam krijgen, dan had ik dat wel al geregeld bij de erkenning, toen is die keus me namelijk voorgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In plaatst van het aangaan van een huwelijk en direct weer scheiden, adviseer ik een geregistreerd partnerschap aan te gaan met de vader van je kinderen en dit partnerschap te laten ontbinden. Zowel het aangaan als het ontbinden van een partnerschap kan t.o.v. de ambtenaar van de burgerlijke stand en er hoeft geen rechter aan te pas te komen. De mogelijkheid om deze naam dan te gebruiken blijft dan van kracht tot jij een nieuw huwelijk of partnerschap aangaat. Overigens heb je er dan ook recht op tot dat de kinderen meerderjarig zijn.