Wanneer mag je wel namen gebruiken van al bestaande films, boeken, games, titel van een lied?

Mag ik bijvoorbeeld een computer spel maken dat World of Warcraft heet? Ook al bestaat de naam.
Mag ik een boek schrijven dat ik Lord of the Rings noem.
Of een lied dat Dancing Queen heet.
Of een film dat Dumb & Dumber heet.
Met andere woorden, wanneer mag ik een naam van iets dat populair is, hergebruiken en opnieuw verkopen onder dezelfde naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (1)

In principe mag dat helemaal niet.
Maar je hebt hier niet alleen te maken met het Nederlandse of Belgische auteursrecht en citaatrecht (wat al moeilijk genoeg is), maar ook met internationale rechten.

Nu is het niet te voorkomen dat er titels liedjes of boeken hetzelfde zijn en dat die dus vaker voorkomen.
Zolang niemand het unieke recht opeist van zo'n titel, is daar niets aan de hand.

Maar sommige instanties zijn daar heel alert op en ook heel ijverig in. Voorbeeld is:
de erven Dick Bruna speuren daadwerkelijk naar plaatjes, zelfs kleurplaten op het internet van Nijntje. Dat mag niet. Men wordt altijd gevorderd om die weg te halen of er dik voor te betalen.

Dat zal met filmtitels ook wel gebeuren, maar alleen als de producer dat belangrijk vindt.

Voorbeeld: een vriend van mij mocht geen garage openen met zijn eigen (!) achternaam, omdat er al een garage in de stad was met die naam. Zo ver kan dat gaan.

Nog een voorbeeld: De woorden, titel, "dancing queen" zijn niet beschermd.
Dancing Queen kan verwijzen naar:
Dancing Queen (lied), een nummer van ABBA.
Dancing Queen (televisieprogramma), een televisieprogramma op SBS 6;
Dancing Queen (1993), een televisiefilm van Nick Hamm met Rik Mayall en Helena Bonham Carter

Dus nogmaals.
In principe mag het niet. Maar als je het risico wilt nemen is er een grote
kans dat er niks gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is juist wel groot, de vraagsteller geeft aan geld te willen verdienen met iemands ander verzonnen naam. Wat jij beschrijft klopt wel, maar kan me niet vinden in het feit dat het risico laag is. Juist als je geld verdiend met een al bestaande titel dan gaan ze juist achter je aan.natuurlijk wordt het veelvoorkomende namen en termen lastiger voor de aanklager om zich te verdedigen. Maar met bekendere niet veelvoorkomende namen is het echt oppassen.