Mag ik een auto foto verkopen?

Ik houd van auto"s en ik heb allerlei foto"s van auto"s op mijn computer staan. Ik vroeg me af of ik deze foto"s mag verkopen op fotoverkoopsites (ik heb kentekenplaten en personen onherkenbaar gemaakt)? Ik heb de autofoto"s allemaal op straat gemaakt, mag ik deze foto"s zo verkopen of kan ik dan een boete krijgen of aangeklaagd worden of moet ik ook nog het automerk onherkenbaar maken?

Alvast bedankt voor elk antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Als je de foto's zelf gemaakt hebt, dan zijn het jouw foto's.

Er zit op auto's niet zoiets als copyright, wat je soms nog wel eens tegenkomt
bij het fotograferen van kunstwerken op straat of zelfs kunstzinnige openbare gebouwen.
Daar staat hier meer over;
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/openbarekunst/

Maar dat geldt dus niet voor auto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou ik toch niet zomaar doen. Het merk moet zeker onherkenbaar zijn. Ook als het model heel herkenbaar is mag het niet. Een verkoopsite keurt de foto's. Daar kom je niet door de keuring. Wat je op marktplaats o.id doet is natuurlijk voor je eigen risico.
Pieter2011
11 jaar geleden
Zolang het kentekenplaat onherkenbaar is, er geen personen herkenbaar op de foto's staan, en je niet de indruk wekt dat je de auto's te koop aanbiedt, kan ik me niet voorstellen dat iemand hiertegen bezwaar zal maken. Een autodealer zou moeten aantonen dat hij een 'redelijk belang' heeft bij een verbod tot verkoop van de foto's waarop zijn product staat. Dat heeft hij niet, denk ik. Een auto is ook geen uniek of creatief product, zoals een kunstwerk of merkkleding. Kortom, van mij een +.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als de foto op de openbare weg is gemaakt hoef je zelfs de personen niet onherkenbaar te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie koopt er nu een foto van een auto waar iemand in zit die onherkenbaar is gemaakt? Kijk eens naar echte foto's: daar zit of niemand in of die persoon vindt het niet erg. Ik geloof niet dat hier een markt voor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jvm:
Dat is dus NIET waar!
En als je het zeker weet heb je vast wel een bron. Pelle
Er zijn mensen die de raarste dingen sparen.
Misschien zijn het wel heel aparte auto's of oldtimers.
En echte foto's........? Misschien is de vraagsteller wel een hele goede fotograaf.