Indien een werknemer niet optimaal functioneert is werkgever dan verplicht aanvullende scholing of een andere functie aante bieden(of ontslag)?

Optimaal functioneren : beschikken over de juiste capaciteiten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Mijn ervaring (als ex wekgever) is dat de werkgever in ieder geval de verplichting heeft het niet goed functioneren van een medewerker bespreekbaar te maken. Daarnaast is het ook heel verstandig om dat te doen, zeker als de medewerker ook nog over de nodige capaciteiten beschikt. Beide partijen zijn er mee gebaat om de niet goed functionerende medewerker weer op de rails te krijgen.
In een goed functionerend bedrijf zal er ieder jaar een beoordeling plaats vinden. Als de beoordeling negatieve elementen bevat (en dat is meestal het geval, want wie is er volmaakt), dan dienen deze bespreekbaar te worden gemaakt in een aanvullend functioneringsgesprek. Daarnaast dienen er voorstellen aangedragen te worden op welke manier de negatieve elementen omgebogen kunnen worden in positieve. Als het om gebrek aan kennis gaat dan zijn aanvullende cursussen op zijn plaats, gaat het om negatief gedrag (vaak te laat komen) dan dienen er andere passende maatregelingen te worden genomen. Al deze gesprekken dienen vastgelegd te worden in een dossier. Dit laatste is belangrijk, want om de paar maanden dient er een evaluatiegesprek plaats te vinden.
Als men deze procedures niet volgt en een werkgever komt tot de conclusie de overeenkomst met de werknemer te verbreken, dan kan de werknemer hier tegen in beroep gaan. En in een dergelijk geval komt de rechter er aan te pas. Na alle negatieve beoordelingen van de werknemer te hebben aangehoord, zal de rechter als eerste vragen wat de werkgever er aan gedaan heeft om verbetering in de situatie aan te brengen. Als de werkgever dit niet aan kan tonen bijvoorbeeld a.d.h. van een dossier, dan staat hij er slecht voor. En gezien de werkverhouding is verstoord, zal de overeenkomst worden verbroken, maar moet de werkgever, afhankelijk van de situatie, zijn portemonnee opentrekken.
Dus genoeg redenen om het jaarlijkse gesprek met een werknemer aan te gaan en medewerkers te stimuleren naar een zo goed mogelijk niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, dat is de werkgever niet verplicht. De werkgever kan er voor kiezen gewoon het contract niet te verlengen als het jaarcontract afgelopen is.

Zelf zou ik als werknemer als ik merk dat ik niet de juiste capaciteiten heb, zelf ervoor zorgen dat ik ze ga krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor de werkgever kan kiezen om het te accepteren. Of het slim is weet ik niet.

Trouwens ik ken niemand die optimaal functioneert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist wel. Niemand is perfect. Niemand is ideaal.
Ik neem even aan dat je het hebt over een werknemer die een vaste aanstelling heeft.
Als een werkgever vindt dat die niet goed functioneert (is vaak subjectief) dan kan hij twee dingen doen, of hij investeert niks meer in die werknemer en wil ervan af. Dan is hij geld kwijt, afhankelijk van je leeftijd en hoe lang je in dienst bent, kan dat best oplopen. Je wordt dan ontslagen (via kantonrechter) of je krijgt een beëindigingsvoorstel aangeboden.

Hij kan er ook voor kiezen samen met de werknemer aan de slag te gaan om zijn vaardigheden bij te spijkeren. Dat noemen we dan een beoordelingstraject of een funcioneringstraject. Als dat uiteindelijk tot niks leidt, is ontslag ook het eindpunt, maar dan kost het de werkgever niet zoveel geld en het is ook wat menselijker dan gewoon iemand eruit gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juiste antwoord +1
Als een werkgever iemand aanneemt weet hij zijn voorgeschiedenis qua werk en kent zijn CV. Hij kiest dus zelf voor die werknemer op grond van ervaring en capaciteit. Als werknemer dit toch nt kan waarmaken is ie nt verplicht scholing te doen. Werkgever kan hem nt zomaar op straat zetten als hy n vast contract hft. Wil hy toch ontslag vd werknemer kan dit alleen via de rechter,zyn uitspraak is bindend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een werknemer niet functioneerd, moet hij of zij van die functie ontheven worden. Als de mogelijkheid er is dan herplaatsen op een plek die hij of zij wel aankan.