Mag je fietsen als je alcohol gedronken hebt?

En wat zijn de consequenties? Kan je b.v ook je rijbewijs kwijt raken als je onder invloed fietst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Het maximale alcoholpromillage dat je in je bloed mag hebben is 0,5 (voor beginnende bestuurders is dat 0,2). Dat geldt ook voor bestuurders van fietsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je wel fietst terwijl je alcohol hebt gedronken, kun je een geldboete krijgen en/of een (tijdelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je meer dan het maximale ophebt, kan je een boete krijgen. Jij zegt als je alcohol op hebt, dit klopt niet.
De politie kan uw rijbewijs niet invorderen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod krijgen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ronron, je kunt hooguit een boete en rijverbod krijgen.
Als je alcohol gedronken hebt heeft fietsen geen consequenties. Het veroorzaken van ongelukken (ook op de fiets) wanneer je alcohol op hebt wel.

Wanneer je dronken op een fiets zit kan dit wel consequenties hebben, namelijk een aanklacht wegens openbare dronkenschap.

Het fietsen onder invloed is wel gedoogd, politie zal je eerder helpen overeind te komen dan dat ze je gaan bekeuren. Maar volgens de wet kunnen en mogen ze dit wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu aan de reacties voor mij dat ik het niet helemaal aan het juiste eind heb, alhoewel mijn laatste alinea wel overeenkomt met de praktijk.