Hoe wordt de erfenis verdeeld als persoon A is getrouwd met persoon B, maar in een testament alles aan persoon C nalaat?

Toegevoegd na 2 minuten:
M.a.w. wat gaat er dus eigenlijk voor (als je dat zo kan stellen): gemeenschap in goederen of een uiterste wil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als je in gemeenschap bent getrouwd ben jij de erfgenamen als je niet in gemeenschap getrouwd bent kan de ervenis naar een ander gaan.
ronron1212
11 jaar geleden
Als de overledene in gemeenschap van goederen was getrouwd en er is geen testament, dan is de helft van het gemeenschappelijke bezit van de langstlevende echtgenoot. Van de andere helft van dat bezit erven de langstlevende echtgenoot en de eventuele kinderen ieder een even groot deel.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/is-het-mogelijk-om-mijn-echtgenoot-en-kinderen-te-onterven.html:

"U kunt uw echtgenoot en uw kinderen in een testament onterven. Uw kinderen hebben wel een speciale positie in het erfrecht. Zo hebben zij altijd recht op een bepaald deel van de erfenis van hun ouders. Het maakt daarvoor niet uit hoe de relatie van de kinderen met de ouders is. Als kinderen akkoord gaan met hun onterving dan krijgen zij niets uit de erfenis.

Uw onterfde echtgenoot of echtgenote heeft geen recht op een legitieme portie. Wel heeft hij of zij andere bepaalde rechten. Als het noodzakelijk is voor zijn of haar verzorging, kan de onterfde de echtelijke woning en meubels gebruiken gedurende 6 maanden na het overlijden (recht op vruchtgebruik)."
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Verschil oud en nieuw erfrecht Het huidige erfrecht geldt sinds 1 januari 2003 en zorgt ervoor dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner financieel beter verzorgd achterblijft. Daarnaast beperkt het huidige erfrecht de rechten van kinderen. In het oude erfrecht hadden de kinderen direct na het overlijden recht op hun erfdeel. Als een kind het erfdeel direct opeiste, kon de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner in de financiële problemen komen.
http://www.notaristips.nl/berichten/nalaten/wettelijke_verdeling_in_het_erfrecht/