Wat houdt huurbescherming precies in?

Ik heb vandaag een woning aangeboden gekregen. Maar omdat wij als jong gezin in nabije omgeving van senioren komen te wonen, kregen wij een proefperiode van 1 jaar. Als er na dat ene jaar klachten zijn geweest, zetten ze er ons dan uit. Het hoeft maar 1 telefoontje te zijn en het is gedaan. Ons kind zou tegen die tijd een half jaar oud zijn. Mogen ze ons dan gewoon op straat zetten of zijn ze bijvoorbeeld verplicht eerst een vervangende woonruimte te vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt toch echt het BESTE antwoord door te bellen. Verder geloof ik niet dat iemand uit huis gezet kan worden na 1 telefoontje. Als dat inderdaad zo is zou ik het niet doen want die kans is levensgroot met een baby in huis! Verder zou ik zelf knettergek worden want je bent bang bij elk geluidje die je baby maakt, vooral 's nachts en dat gaat je baby merken!

Het beste antwoord

Huurbescherming betekent dat de verhuurder niet zomaar de huur op kan zeggen. Ook huurders met geliberaliseerde huurcontracten hebben huurbescherming.

Regels bij opzeggen huur

Als de afgesproken huurperiode afloopt, of als de verhuurder de huur tussentijds wil opzeggen, heeft de huurder huurbescherming.
De verhuurder moet een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen. Hij moet schriftelijk opzeggen, minimaal 3 maanden van te voren. Vervolgens moet de huurder akkoord gaan. Gebeurt dat niet, dan loopt het huurcontract gewoon door. De verhuurder kan dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten ontbinden.
Als de huurder zelf wil vertrekken, moet deze de huur opzeggen binnen de opzegtermijn.

Wel huurbescherming

Wie een huis, appartement of kamer huurt, heeft huurbescherming. Dit geldt ook voor huurders met een geliberaliseerd huurcontract. Medehuurders, medebewoners en onderhuurders hebben ook huurbescherming. Ook wie een woonwagen of woonwagenstandplaats huurt heeft huurbescherming.
Er gelden speciale regels voor hospitakamers, studenten en voor tijdelijke huur. De verhuurder kan dan soms makkelijker opzeggen.

Geen huurbescherming

Bewoners van woonboten, winkelwoningen, dienstwoningen, recreatiewoningen en kamers in verzorgingshuizen hebben geen huurbescherming. Bewoners van deze woningen kunnen bij geschillen met de verhuurder advies vragen bij het Juridisch Loket.

Als je huurcontract afloopt, wat in jullie geval zo is (begrijp ik uit de vraag), dan moet je zelf voor andere woonruimte zorgen, als je weet dat je eruit gezet wordt, zoek dan tijdig naar een andere woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus na dat jaar mogen ze ons gewoon dakloos laten worden? Maar hierboven staat dat de huurperiode word verlengd als de huurder er niet mee eens is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je een jaarcontract hebt gehad in dat geval geldt dit niet, heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan mogen ze je er niet zomaar uitzetten, ik denk niet dat je er na 1 klacht uitgezet gaat worden, vraag de verhuurder naar de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een contract voor een jaar is niet rechtsgeldig in nederland, het is altijd voor onbepaalde tijd. Behalve dan als het een speciaal soort woning is, zoals hierboven aangegeven (dienstwoningen, winkel etc) kan dus niet zomaar de huur door de huisbaas worden opgezegd. Zelfs al heb je een jaarcontract getekend.