Wat zegt de wet tegen het geweld tegen de hulpverleners?

wat staat er in de wetboek dat betrekking heeft met het geweld tegen de hulpverleners

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Het wetboek van strafrecht, zegt daarover het volgende:

De in de artikelen 300-303 bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd:
1. ten aanzien van de schuldige die het misdrijf begaat tegen zijn moeder, zijn vader tot wie hij in familierechtelijke betrekking staat, zijn echtgenoot, zijn levensgezel of zijn kind;
2. indien het misdrijf wordt gepleegd tegen een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3. indien het misdrijf wordt gepleegd door toediening van voor het leven of de gezondheid schadelijke stoffen.

Het gaat dus om regel 2 in dit geval. Maar niet iedere hulpverlener is een ambtenaar. Over hulpverleners specifiek word niets gezegd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt in dit geval helemaal gelijk, al zou ik voorzichtig zijn met wetboek-online. Die is niet altijd up-to-date.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt :)
Daar zegt de wet helaas niets specifieks over, omdat men toentertijd niet kon voorzien dat er volslagen idioten zouden zijn die ambulance personeel, brandweerlieden, en politie zouden belagen bij de uitvoering van hun werk.