Wat gebeurd er met mensen die op de snelweg lopen?

Is het lopen op een snelweg strafbaar? En zo ja, wat gebeurd er dan met de mensen die dit doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Antwoorden (3)

Het is wettelijk verboden om op een snelweg te lopen. Het is zelfs verboden om een snelweg lopend over te steken. De sancties weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat zal ongetwijfeld een boete zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lopen op de snelweg, zonder duidelijke noodzaak is verboden. de politie kan boetes uitdelen aan mensen die onbevoegd op de snelweg lopen. boete kost rond de 250 euro.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Allereerst:
voetgangers mogen niet op de snelweg komen:. Zie RVV-1990 art. 42:
"1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden."

Zelfs op de vluchtstrook, de vluchthaven of in de berm van een snelweg mag je niet komen, tenzij je, als inzittende van een motorvoertuig, in geval van nood toch voetganger wordt: (art. 43)
"3.Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm."

De boete valt mee. Als je dronken de orde en veiligheid verstoort op de openbare weg (ladderzat lopen op de snelweg valt daaronder) dan kost dit euro 360.- in 2013. De politie zal je overigens niet verder laten lopen. Gewoon lopen waar het verboden is (waar het bord 'verboden voor voetgangers' is geplaatst) kost maar euro 35.-, een koopje dus.
Computoon