Forse huurverhoging na andere eigenaar appartement? Mag dat?

Een kennis van me woont via een leegstandsregeling in een appartement en betaalt nu € 500 per maand. De woning is nu verkocht aan een investeerder. Deze wil haar graag als huurder in het appartement houden, maar hij wil de huur wel verhogen tot € 650 per maand. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

In de wet gaat een bijzondere wet altijd boven een algemene wet. En daar zit 'm hier de kneep.
De basis van het huurrecht ligt in het Burgerlijk Wetboek, daar is de regel koop breekt geen huur, dus de huurder blijft gewoon huurder en het contract kan niet eenzijdig worden opengebroken door de nieuwe verhuurder. Deze moet - in beginsel- dus de oorspronkelijke huurprijs respecteren, die natuurlijk wel jaarlijks kan worden verhoogd met de door de overheid toegestane huurverhoging, en dat is altijd per 1 juli. Dat is de basis van het huurrecht. Echter, hier geldt een lex specialis oftewel een bijzondere regeling die verder gaat dan het BW.
En die bijzondere regeling is nu net die Leegstandsregeling, bedoeld om eigenaren die in problemen dreigen te komen doordat ze met een onverkoopbaar huis hebben en dubbele lasten hebben, tijdelijk te helpen. Dat is hier de clou.
In het geval van huren via de Leegstandsregeling is er sprake van tijdelijke huur en dan is het geen sociale huur of vergelijkbaar maar geldt het als vrije sector en dan kan de verhuurder vragen wat hij wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit mag niet, zolang het contact met de oude eigenaar nog loopt geldt die huurprijs. Wanneer deze verloopt mag er een andere prijs gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leegstandsregeling is bij mijn weten geen doorsneehuurcontract, dus misschien zijn de regels in dit geval afwijkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geval van verhuur onder leegstandswet geldt dat niet. Dan moet de huurder binnen een bepaalde termijn na de verkoop van het pand, het pand verlaten. Dit is een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in geval van de leegstandwet,geldt de huurprijs tot einde huurcontract,pas als het contract afgelopen is,mag de investeerder een hogere huurprijs vragen.
Dan is het aan de huurder of deze er blijft wonen en de nieuwe huurprijs accepteerd of dat huurder ervoor kiest om de woning niet meer te huren.
Er is in dit geval geen sprake van doorlopen van het huurcontract, als de woning verkocht wordt, vervalt de verhuur onder leegstandsregeling. Dat staat ook duidelijk in het huurcontract. De huurder moet er in principe binnen een bepaalde tijd nadat het huis verkocht is, ook echt uit zijn.

De nieuwe eigenaar van de woning mag een nieuwe huurprijs vaststellen en de huidige huurder vragen om te blijven wonen, de huidige huurder mag daar op in gaan, of vertrekken. Als de huidige huurder blijft, dan krijgt hij een nieuw contract, met de nieuwe verhuurder. Voor dat nieuwe contract gelden dan wel alle regels van de huurbescherming.