Geldt er binnen de EU alsnog de Amerikaanse wetgeving onder de Europese wetgeving?

Ik heb ooit vernomen dat ondanks het feit dat we in de EU wonen, dat Amerikaanse wetgeving daarboven gaat. Dus als ik bijv. dropbox gebruik in NL en data wordt opgeslagen in Amerika, dan geldt voor dat data de Amerikaanse regelgeving.

En in het verlengde daarvan: Dat bedrijven die worden gesubsideerd door de Europese unie als eis hebben dat er geen data wordt opgeslagen buiten de EU. En dat Amerika deze regels kan 'overrulen' door Amerikaanse wetgeving. Dus dat data alsnog buiten de EU kan worden opgeslagen zonder dat de bedrijven die gesubsideerd worden door de EU, door de EU-fonds afgestraft worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, je beschrijft het i.i.g. verkeerd. In de EU geldt geen Amerikaanse wetgeving. Als de data zich in de V.S. bevindt valt dat onder V.S. wetgeving, net zoals dat jij je in V.S. bevindt je onder de wetgeving van de V.S. bevindt.

Je laatste verhaal gaat helemaal nergens over. Amerikaanse wetgeving kan niets eisen over bedrijven die zich in de EU bevinden en daar opereren.