Hoe zit het met eigendomsrecht na een faillisement?

Stel de aannemer waar je een overkomst mee hebt gaat failliet. Er zijn stenen geleverd en de leverancier hiervan gaat zich beroepen op zijn eigendomsrecht via de curator.(dit is schriftelijk vast gelegd in de overeenkomst die hij had met de failliete aannemer) Hoe groot is de kans dat hij zijn stenen terug kan komen halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Indien die leverancier eigendomsvoorbehoud heeft gemaakt in het contract, dan krijgt hij die stenen terug, hoewel dat wel even kan duren. Maar wel : wie eist, bewijst! Eerst moet de curator zeker weten dat die eis klopt. De kans dat de leverancier de stenen terug krijgt is dus rëeel. Wel moeten die stenen duidelijk herkenbaar van de leverancier zijn, dus bijvoorbeeld nog op pallets liggen of verpakt zijn. Is het één grote hoop met de stenen van anderen, of is de voorraad stenen al verwerkt tot muur, dan wordt de eis afgewezen.
Maar op het moment dat het faillssement wordt uitgesproken, geldt wel een algemeen beslag, dus op alles wat zich in en op de ruimte bevindt. Pas daarna kan de curator gaan uitzoeken of er gegronde redenen zijn bepaalde zaken terug te geven aan de eigenaar.