Kun je geld terugeisen als de verkoper niet hetzelfde toestel kan leveren, maar alleen een vergelijkbaar product kan leveren?

Ik heb een tv die niet goed kan opnemen en de gids werkt vaak niet. Deze tv is al 2 keer gerepareerd en ik heb ook al eens een leentoestel gehad van een reperatiebedrijf. De tv van het reparatiebedrijf kon ook niet goed opnemen. Nu gaat de fabrikant over tot crediteren aan de verkoper, maar de verkoper geeft mij de keuze tussen: hetzelfde product opnieuw krijgen of een vergelijkbare tv leveren van een ander merk. Maar dezelfde tv leveren is geen optie, want bij alle tv's van dit type kun je niet goed opnemen. In een vergelijkbaar toestel heb ik ook geen zin, want ik ben het zat met zulke dure televisies die telkens kapot gaan en niet goed werken. Ik wil gewoon mijn geld terug krijgen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als de verkoper een nieuw vervangend produkt heeft met dezelfde of betere eisen,dan mag hij je dit produkt aanbieden.
Werkt dit produkt ook niet zoals het hoort,dan kun je het produkt terug brengen en de koopovereenkomst ontbinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je een tv passief 3D moeten eisen en heeft hij dit niet,dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Een voorbeeldbrief kun je vinden op
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen
In principe is het zo dat je van de verkoper een deugdelijk produkt mag verwachten dat voldoet aan hetgeen bij de verkoop is overeengekomen. De verkoper is verplicht uit hoofde van de overeenkomst zo'n produkt te leveren zonder voorwaarden achteraf.
Is het produkt ondeugdelijk of vertoont het meteen gebreken dan moet de verkoper direct kosteloos een nieuw zelfde product ter beschikking stellen. Dus de klant hoeft niet akkoord te gaan met reparatie van het eerst gekochte produkt.

Als dan achteraf blijkt dat het produkt meermalen voor reparatie moest worden teruggebracht/ aangeboden kort nadat de koop gesloten was, dan had de verkoper direct, in plaats van de reparatie, een redelijk alternatief moeten aanbieden dat tenminste gelijk danwel beter is dan het gekochte produkt zonder daarvoor (meer) kosten in rekening te brengen.

Het is nu aan de klant of hij dat aanbod alsnog aanneemt en niet meer aan de verkoper om dat af te dwingen. De klant heeft het recht om de koop te ontbinden op grond van ernstige nalatigheid van de verkoper, zonder verdere discussie. Bij het ontbinden van de koop moet de klant a contant het betaalde terugontvangen en niet in vorm van tegoedbonnen o.i.d.

Mocht de verkoper blijven weigeren aan de wens van de klant te voldoen dan doet een belletje naar de rechtsbijstandverzekering wonderen.