Wie heeft er schuld aan de volgende verkeerssituatie?

Ik kom op een T-kruising aanrijden (wil rechtdoor en zijweg is links) en voor de kruising ga ik de weghelft op van de tegengestelde richting om een geparkeerde vrachtwagen in te halen die rechts langs de weg staat en een vrachtauto komt van de zijweg links mijn kant op en er ontstaat een ongeval.

11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jij komt voor de oprijdende vrachtwagen van rechts. Hij had moeten wachten tot de weg vrij was om voor hem rechts af te buigen. Ook al zit jij op de "verkeerde" weghelft, hij is altijd fout als hij de weg op draait wanneer deze niet vrij is.
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is of je met de nodige voorzichtigheid hebt gereden - en of de afslaande vrachtwagenchauffeur dat heeft gedaan.

Inhalen is een bijzondere manoeuvre. Degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert, moet voorrang verlenen aan alle overige verkeersdeelnemers - zelfs aan voetgangers. Jij voerde een bijzondere manoeuvre uit, dus jij moest de vrachtwagen voor laten gaan.

De vraag is echter of jij die vrachtwagen had kunnen zien aankomen. Ofwel, was de kruising overzichtelijk?

Had jij de vrachtwagen aan kunnen zien komen, dan had je hem voorrang moeten verlenen. Aan de andere kant had de vrachtwagen jou dan ook kunnen zien aankomen, en had hij niet zomaar rechtsaf mogen slaan. In zo'n geval vermoed ik dat het op gedeelde schuld uitdraait.

Had jij de vrachtwagen niet aan kunnen zien komen, dan had jij je bewust moeten zijn van dit risico, en had je jouw inhaalmanoeuvre met aangepaste (dus: lage) snelheid moeten uitvoeren. Maar ook in dat geval had de vrachtwagenchauffeur ook weinig overzicht gehad, dus ook hij had met gepaste lage snelheid de bocht moeten maken. Tenslotte had er ook een file direct na de bocht kunnen staan, en daar zou hij nu zomaar achterin zijn gereden.

Het verhaal wordt anders indien jij op een voorrangsweg reed. Op een voorrangsweg is inhalen toegestaan. Iemand die uit een zijstraat komt en rechtsaf de voorrangsweg op wil draaien, heeft dus de plicht niet alleen te kijken of er (vanuit hem gezien) van links iemand aankomt die op de rechter weghelft rijdt, maar OOK of er van rechts iemand aankomt die vanwege een inhaalmanoeuvre op de linker weghelft rijdt. In dat geval zou dus in principe de vrachtwagenchauffeur schuldig zijn, tenzij zou kunnen worden aangetoond dat jij met onverantwoord hoge snelheid reed.

Cryofiel