Hoe komen bekendere website aan materiaal als je niet mag kopieren?

Plaatjes, fotos en film zijn auteursrechtelijk beschermt en mogen dus niet zomaar worden gekopieerd.

Mijn vraag hoe doen bekendere sites dit? Geenstijl.nl, dumpert, en 925.nl plaatsen dag een x aantal posts, waarvan de herkomst soms ver buiten Nederland.
Het lijkt mij sterk dat de redactie of makers van de site deze foto's of films zelf hebben gemaakt.

Gebruiken zij dus ook gewoon (ongevraagd) interessante foto's die ze vinden op internet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Copyright bestaat absoluut, en er worden hier in Nederland ook rechtzaken tegen mensen aangespannen die een plaatje ergens vandaar halen en op hun website plaatsen. En dat gaat lang niet altijd om kleine bedragen, eigenlijk juist niet. En ook niet wanneer je wijzigingen in het plaatje aanbrengt.

Zelf maken is het beste. Eigen foto´s. Die kun je ook bewerken, in bewerkingsprogramma´s.
Eigen tekeningen en schema´s e.d. maken.
Of misschien hebben vrienden eigen plaatjes of foto´s voor je.
Of je moet ze kopen. Op sommige site´s kosten die soms nog niet zo veel.

Verder heeft iemand wel eens een eigen gemaakte foto van mij op zijn website gezet. Dat vond ik echt niet leuk. Gelukkig heeft hij die na een mail van mij verwijderd.

Copyright geldt ook voor teksten.

Je kunt wel op zoek gaan naar websites die gratis plaatjes/foto´s aanbieden. Vaak worden die geplaatst door allerlei mensen. En weet je nooit zeker waar die de plaatjes vandaan gehaald hebben. Dus of daar uiteindelijk ook copyright op zit weet je ooit echt zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het aan te kopen, bij stock photo aanbieders.

Toegevoegd na 53 seconden:
Of in het geval van filmpjes op Dumpert: Die worden door gebruikers geplaatst. Dumpert zal geen verantwoordelijkheid afleggen over de herkomst ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het alleen zelf gebruikt, en geen hotlinks gebruikt, is het gratis en zonder toestemming toegestaan. De meeste mensen weten dat niet, maar dat is toch zo op internet.