Kan ik als Nederlands burger overal binnen de Europese unie zomaar werken/wonen (zonder visum)?

Vroeg me dit gewoon af, zou ik bijvoorbeeld in Frankrijk zomaar bij een boer kunnen gaan werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (2)

Als burger van een van de 27 EU-landen i hebt u het recht om in een ander EU-land te wonen. Dat is niet afhankelijk van uw beroep of uw economische situatie. Er zijn echter wel enkele voorwaarden en beperkingen.

Volgens de Europese wetgeving hebt u het recht om in een ander EU-land in loondienst of als zelfstandige te gaan werken, er werk te zoeken, of er uw pensioen te genieten. U moet dan op dezelfde manier worden behandeld als de burgers van dat land. Een aantal rechten die u als werknemer in de EU i hebt, gelden ook voor uw huwelijkspartner en uw familieleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet zomaar.

Blijf je korter dan 3 maanden in een ander EU-land, dan hoef je je niet in te laten schrijven bij de gemeente. Vaak heb je echter een werknummer (in Frankrijk: numéro SIREN)nodig van het land waar je verblijft om te mogen werken. Als EU-burger mag je werken zonder tewerkstellingsvergunning, tenzij je uit Roemenië en Bulgarije afkomstig bent.

Blijf je langer dan 3 maanden in een ander EU-land, dan moet je jezelf laten inschrijven bij de gemeente. Blijf je langer dan 8 maanden, dan moet je je ook uit laten schrijven in Nederland. Je moet voor een verblijfsvergunning (in Frankrijk: carte séjour, niet verplicht af te geven in alle departementen maar wel nodig voor o.a. bank en ziektekostenverzekering dus afdwingen) aantonen dat je voldoende inkomen hebt als economisch niet-actief, werkzoekende, zelfstandige of werknemer. Het ligt er aan hoe je je aanmeld, welke documenten je moet overleggen aan de gemeente en vreemdelingendienst van het betreffende land.

De voorbeelden gaan over de EU-route in België, maar zijn vergelijkbaar.
Richtlijn EU vrij verkeer van personen: http://www.europarl.europa.eu/factsheets/2_3_0_nl.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. In frankrijk is een numero SIREN alleen maar als je zelf een bedrijf hebt. Als je hier wilt werken dan kan dat gewoon zolang je een EU burger bent. Wel moet je een numéro de sécurité sociale (verzekeringsnummer) aanvragen, je bent hier gratis verzekerd als je een full time contract hebt. *ik woon (en werk) zelf in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pardon ik vergeet nog iets, zover ik weet is de Carte Sejour alleen maar voor mensen die niet uit Europa komen.