Mag iemand in Nederland zijn hond opeten?

Ik vind het zelf hypocriet (gelet op dat we wel kippen varkens etc mogen eten), maar in Rusland is een man veroordeeld voor dierenmishandeling wegens het opeten van zijn hond. Hoe zit dit in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (6)

Als in Rusland die man dat had gedaan volgens de normen van het slachten van vee, dan had het daar wellicht wel gemogen, wie weet...

Ik denk niet dat het in de wet in Nederland verboden is, maar dat je dat dan wel moet doen op een manier die verantwoord is, zoals bij het doden van andere dieren aan voorwaarden voldaan moet worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en halal slachten dan?
jc54
14 jaar geleden
@mexinater, dat moet alleen met moslim-honden, toch??Ennuh, blijf van mijn Avatar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geef je een antwoord terwijl je er niets over weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doet XiniX bijna altijd
Ik zie niet in waarom je je eigen hond niet mag opeten. Wat is het verschil tussen het eten van je hond of het eten van je konijn.
Heeft dat dierenmishandeling dan niet te maken met hoe hij zijn hond de dood injoeg? Als je het "humaan" doet, dan zie ik niet in waarom je je teckel niet als hot dog op een broodje legt.

We hebben in Nederland zelfs een spreekwoord voor zo'n situatie, toch: De hond in de pot vinden :) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hond in de pot vinden is een gezegde idd, maar heeft dit als betekenis: Als iemand vroeger te laat thuis kwam voor het eten, dan werd het eten van diegene vaak (wat dan koud was geworden) aan de hond gegeven. Niet een opgewarmd stuk hond in een pannetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paul: Smiley gemist aan het einde van mijn zin?
De trick is ingewikkelder. Het is niet verboden om een hond op te eten, maar je mag niet hem slachten, alleen het slachten van gevogelte (nog) wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je dus niet je eigen (hond) geit of varken slachten?
Het opeten van je hond is niet strafbaar of strijdig met de wet, tenzij je dit levend doet. Het welzijn, althans de bescherming van het welzijn van een (huis)dier is gewoon wettelijk vastgelegd (al bijna 20 jaar).

Lees mn eerste bron maar ns door.

Tweede bron geeft een opsomming van wetgeving op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat. Als je hond een natuurlijke dood sterft zou ik dat niet doen. Maar...........als de wet er achterkomt dat jij je hond afgeslacht hebt, dan krijg je mooi een bekeuring voor dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In China en Korea worden enorme hoeveelheden honden- en kattenvlees gegeten. Ook in Cambodja, Laos, Thailand, Vietnam, de Filippijnen en Myanmar (voorheen Sovjet-Unie) worden honden en katten als voedsel gebruikt, al ligt de consumptie daar iets lager.
Het eten van honden- en kattenvlees is een nieuw fenomeen. De bewering dat het deel uitmaakt van de traditionele kookkunst is niets meer of minder dan een publiciteitsstunt van de voedingsindustrie. Honden en katten vormen eenvoudigweg een gemakkelijke en goedkope voedingsbron. In veel van de Aziatische landen wordt het slachten van honden slechts enkele generaties lang beoefend. Katten worden voornamelijk in China, Korea en delen van Indonesië gegeten.
Het geschatte aantal honden dat voor consumptie werd gebruikt in 2003 lag tussen de 13 en 16 miljoen (bron: Animal People); voor katten bedroeg dit aantal in 2008 4 miljoen. Het is verboden om hondenvlees te eten in Hongkong, Zuid-Korea en de Filippijnen. Ondanks dit verbod groeit het aantal geslachte honden nog ieder jaar.
De honden en katten worden opzettelijk gruwelijk mishandeld voordat zij worden geslacht. Men gelooft dat het lijden van de dieren het vlees beter zal maken. Maar ook als mishandeling niet de bedoeling is, zijn de methodes zeer pijnlijk. Bronnen in China onthullen dat honden en katten in de nek of hals worden gestoken, in kokend water worden gegooid of worden geëlektrocuteerd, opgehangen of op hun kop geslagen met een plank terwijl het dier nog bij bewustzijn is!
Er zijn verscheidene, tegensprekende mythes over hondenvlees. In de zomer eten Koreanen hondenvlees om af te koelen. In China wordt het 's winters gegeten om warm te blijven!

Vind je het gek dat in NL het slachten van o.a. honden bij wet verboden is. Theoretisch mag je hondenvlees wel eten, maar de vraag is dan; waar komt het vlees vandaan?