Als je met drank op je auto total loss rijdt, vergoed de verzekering je auto dan?

En als het gaat om bijvoorbeeld 1 of 2 biertjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dan vergoedt de verzekering helemaal niks. Ook niet van de tegenpartij, rijd jij iemand aan en die persoon raakt invalide en moet operaties ondergaan, mag jij betalen, ook het voertuig wat de persoon in gebruik had. Waarom zou je alcohol willen nuttigen als je moet rijden? Levensgevaarlijk, het zou jouw kind maar zijn die ondersteboven gereden wordt door een dronkelap!

Het beste antwoord

Als je meer alcohol op hebt dan toegestaan is om een voertuig te besturen ben je niet verzekerd. Dan zal jou verzekering niet aan jou uitbetalen. Ook de schade van een eventuele andere auto of persoon die daardoor schade of letsel heeft moet jij zelf vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus met andere woorden: als je iemand invalidie etc rijd met drank op, moet je je hele leven afbetalen.

Andere antwoorden (2)

Als je percentage alcohol te hoog is rijdt je onverzekert. Val je binnen het toegestane promillage dan ben je gewoon verzekert.
ronron1212
11 jaar geleden
De schade die jij aan andere veroorzaakt wordt in dit geval door de verzekeraar betaald (geen rechtmatige uitsluiting). Wel houdt een verzekeraar in de meeste gevallen vorderingsrecht op de gemaakte schade.

Wanneer je auto casco verzekerd is mag de verzekeraar de schade aan de eigen auto weigeren. Wel moet de verzekeraar aantonen dat je gedronken hebt (meestal op basis van een politierapport). Veelal is er (per verzekeringsmaatschappij verschillend) een maximum promillage vereist voor het weigeren van een uitkering. Bij de 2 biertjes zul je bij een ervaren bestuurder nog niet aan dat limiet voldoen.

Verschil op het WA gedeelte t.o.v. het casco gedeelte is dat er op het WA gedeelte wettelijke eisen gelden om aan de WAM (wet aansprakelijkheid motorrijtuigen) te voldoen.