Word je per definitie opgenomen op de paaz als je suïcide bent?

Een kennis van mij is zwaar suïcide. Maar niet altijd bvb als zij gewoon thuis is met haar kindjes gaat het wel. Maar als die naar bed Zijn veranderd ze in een wrak. Ze wil zich wel laten helpen maar is bang gelijk opgesloten te worden. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat belangrijk. Het gaat om d'r toestand. Niet hoe ik de verwoord.

Het beste antwoord

Als zij hulp zoekt en aangeeft dat ze suicidaal is bedoel je?
Dan gaan ze met haar in gesprek en maken ze een inschatting hoe ernstig ze er aan toe is. De instelling is opname voorkomen, dus als je kennis moeite heeft met de avonden zal er met gaat gekeken worden hoe ze de avonden beter door kan komen.
Bv een plan met tijdsinvulling. Om 19 kind naar bed, om 19.45 koffie zetten, om 20.15 een vriendin bellen, etc.
Zou dit niet werken dan is er wellicht een hulpverlener die in de avond iets kan betekenen.
Tegenwoordig is er ook een zgn crisiskaart. Die kan ze samen met een hulpverlener invullen.
Daarvoor moet je kennis zichzelf goed kennen. Het is een soort signalerings-plan. Wanneer loopt de spanning op, hoe herkent he kennis dat, voelt ze zich eerst beetje droevig met bv buikpijn en hoe loopt dat op. Als ze de signalen herkent jan ze eerder ingrijpen. Is dit niet gelukt dan kan ze de kaart afgeven en daar staat dan ook op hoe uemand haar kan helpen, dat iemand op de kinderen let, etc.
Ook medicatie komt nog voor een opname, dus dat is ook nog een optie.

Als de inschatting is dat je kennis zichzelf niet meer in de hand heeft, er is niet meer een gesprek met haar te voeren, dan kan het dat ze een opname adviseren.

Gedwongen opname doen ze niet zo snel hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze wo4rdt niet direkt opgesloten, zolang ze naar haar kinderen toe goed functioneert en ze pleegt geen daadwerkelijke pogingen blijft ze gewoon thuis en wordt ze zoveel mogelijk geholpen in haar eigen situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niet eerst een poging te doen hoor
Vrijwillige opname betekent behandeling op grond van een behandelingsovereenkomst ogv art. 7:446 ev BW dus besluit je zelf hoe je wilt worden behandeld. Indien gedwongen opname zou moeten geschieden kan ze via de Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet BOPZ) worden opgenomen. Ook dan wordt in samenspraak met de patiënt uiteindelijk een behandelingsplan opgesteld na een korte periode van dwangopname, dus ze heeft wel degelijk wat in de melk te brokkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedwongen opname is geen behandeling, dus het is niet altijd zo dat er dan in samenspraak een behandelplan wordt opgesteld. Ze mogen je 3 dagen gedwongen zetten, dan bepaald de rechter of het terecht is en verlengd mag worden.
Als de rechter vindt dat het terecht is maar patient vindt van niet dan hoef je niet mee te werken en dan kan er ook geen behandelplan met hem opgesteld worden.