Imago bedrijf onterecht beschadigd, wat nu?

Onlangs een artikel geconstateerd genaamd titel "de waarheid over (de naam van mijn onderneming). Kort gezegd 1 artikel met valse beweringen zoals "producten komen waarschijnlijk van ebay en is namaak" zonder hiervoor concreet bewijs te verschaffen(duh, het is namelijk een leugen!). Ook hoe ik mijn bedrijfsvoering doe staat compleet vals op het blog geschreven inclusief screenshot van mijn foto(alhoewel geblurred). Het artikel wekt argwaan op bij de consument, lezers zetten comments als "ik ga aangifte doen van oplichting" en andere beledigingen. Enfin, veel orders zijn geannuleerd vanwege deze post. Gevolg, sluiten van de onderneming. Vervolgens wordt er weer verspreid dat mensen hun geld niet zouden terugkrijgen die een order hadden geplaatst. (wat dus wel was gebeurd!) Gevraagd de blogger deze post te verwijderen, antwoord "Nee, dit is enkel mijn mening en feit". Kan ik deze persoon aanklagen voor inbreuk op imago van mijn bedrijf/laster/smaad ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ja, je kunt deze persoon aanklagen.

Wie ontevreden is over een andere persoon of een bedrijf, kan zich op een website, blog of mailinglijst afreageren op die persoon of dat bedrijf. Dat mag, maar wanneer daarmee iemands eer of goede naam wordt aangetast, kan sprake zijn van belediging, smaad of laster.

Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is "schriftelijk", maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift. Een verwant misdrijf is laster: het opzettelijk verspreiden van iets waarvan de dader weet dat het een leugen is.

http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/

Met de informatie die je hier leest, kun je de blogger nogmaals wijzen op zijn laakbaar gedrag en een ultimatum stellen dat de boel verwijderd wordt en hem zeggen dat je aangifte gaat doen en schadevergoeding zult eisen.

Zorg dus dat je printen maakt of screenshots en de mails bewaart die uitgewisseld zijn en ga dan aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry minnetje moet een plusje zijn :(
Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk aanklagen, want als de beweringen aantoonbaar niet waar zijn dan is het blog wel degelijk geplaatst met als reden jou zwart maken. Zo'n persoon moet een lesje leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel onder een verhaaltje "mijn mening" plaatsen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan geen smaad is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen bedreiging. Een bedreiging is zeggen dat je iets gaat doen wat illegaal is in feite.