Is het in NL verplicht om een e-mailadres te laten bevestigen voordat je er nieuwsbrieven naar mag sturen?

Ik krijg regelmatig mailtjes van bedrijven waar iemand anders zich per ongeluk met mijn e-mailadres heeft geregistreerd. Meestal moet je bij zo'n registratie eerst je adres bevestigen, maar kennelijk hoeft dat bij veel bedrijven niet.
Zou dat officieel wel moeten?

bamibal
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij dat 'regelmatig' hebt vermoed ik eerder dat er een grappenmaker actief is want ik heb dat nooit. Of iemand anders gebruikt jouw mailadres (huisgenoot).
bamibal
11 jaar geleden
Ik krijg ook vaak persoonlijke mailtjes uit binnen- en buitenland, die voor anderen bedoeld zijn. In de begintijd van Gmail heb ik een kort en simpel e-mailadres geregistreerd, wat heel vaak per ongeluk door anderen wordt ingevuld. Ik ga er dus van uit dat het per ongeluk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeievraag!
Ja Pelle, dat kan.
Mijn gmailadres bestaat uit mijn voornaam gevolgd door @gmail.com en ik krijg heel vaak (minimaal 1x per dag) mail voor anderen.
Zelfs van mensen die ik al meerdere malen verteld heb dat dat adres niet juist is. Ik krijg ook vele nieuwsbrieven waar ik dus nooit toestemming voor gegeven heb. Helaas zijn ze niet allemaal makkelijk af te zeggen. Soms is het ook wel lollig, zoals die keer dat ik opeens een profiel op relatieplanet had...
Minder leuk was die keer dat ik opeens bij een belgische Christelijke AA-achtige club beland was, waar ik zonder overdrijven dik 200 mailtjes per dag binnenkreeg van mensen die mij?? moed inpraatten...
Kostte me heel veel moeite daar af te komen, de lijst-beheerder begreep niet waarom het het foute adres was.. ik had immers zelf verzocht om mijn e-adres te wijzigen in dat adres...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, korte mailadressen met een gmail of hotmail achterkantje dus. Wij hebben hier wel allemaal korte mailadressen (3, 4 of 5 tekens) maar dan van quicknet en nooit een probleem gehad.

Antwoorden (1)

Ja: In kringen van ervaren internetgebruikers geldt als regel dat de toestemming eerst geverifieerd dient te worden. Dit wordt confirmed opt-in genoemd. De verificatie bestaat meestal uit een neutrale e-mail (dat wil zeggen, zonder de inhoud waarop de toestemming betrekking heeft), die aan het aangemelde adres wordt toegestuurd en die de ontvanger moet bevestigen door per e-mail te reageren of door een link aan te klikken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opt-insysteem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Ik weet wat het is, maar de vraag is of het verplicht is.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat is het freekfluweel is gewoon puntjes aan het sporen. maar de wet op de privecy verbied je om zomaar nieuwsbrieven naar iemand toe te zenden.
bamibal
11 jaar geleden
Het is ook niet "zomaar". Men heeft zich wel ingeschreven, maar per ongeluk met mijn adres. Zonder verder te hoeven bevestigen krijg ik nu allerlei nieuwsbrieven.